De volgende spreker is Olivier Alain Blanchard (The BrandBuilder Marketing), die de tweede keynote van de dag gaat verzorgen. Zijn verhaal is getiteld Social Business: (Success in) the next decade, en dat wordt als volgt toegelicht:
A practical overview of how social technologies are already impacting the way businesses gain a competitive advantage, and what this means for brands in the coming decade. We will also talk about 360° brand management, real-time customer experience design, business measurement and R.O.I., and business development in the age of the hyper-connected consumer.
Waarbij ik spontaan uitslag krijg bij de term real-time customer experience design, maar wie weet gaat Blanchard mij in positieve zin verrassen. En na Appels is dit de tweede spreker die iets over social media en ROI gaat vertellen, en hopelijk doet hij dat een stuk beter dan laatstgenoemde.
Eerst even wat trends om vervolgens wat voorspellingen op basis van deze trends te kunnen horen:
- Groeiende online populatie wereldwijd, op dit moment 35%
- Snel groeiende penetratie van mobiel (6 miljard)
Dus nu wat voorspellingen:
- Web wordt steeds mobieler
- E-commerce groeit
- Mobiel commerce groeit zeer snel
- Tablets (iPad’s en dergelijke) groeien snel; het aantal verkochte pc’s in 2013 is naar verwachting kleiner dan het aantal verkochte tablets.
- Web wordt steeds ‘socialer’
- Kanalen veranderen (TV versus online)
- Wat mensen op Internet doen is aan het veranderen
- Bedrijven ontwikkelen nieuwe business modellen
Oke, we hebben blijkbaar een bijziende futurist aan het woord. Waarbij heel, heel veel informatie uit de presentaties van Mary Meeker lijkt te zijn geleend. Inderdaad de Mother of Internet die jarenlang briljante presentaties voor Morgan Stanley heeft gemaakt. En daar aanzienlijk beter in is dan de presentatiemaker van Blanchard.
SoLoMo = social – local – mobile. En die combinatie gaat volgens Blanchard een ferme impact hebben. O jee, hij gaat het over Social CRM hebben. Weer een corporate centric denker. Maar niet vanuit de consument. Want dan had hij het over VRM gehad. Blanchard is blijbkaar een selectief ziende futurist.
Het grote voordeel van social is volgens Blanchard de data die hiermee wordt verzameld. Ahh… Blanchard is geen bijziende of selectief ziende futurist. Hij is een marketeer. En die zijn, zoals we allemaal weten, stekeblind. Dus hij kan het niet helpen dat hij zwaar van Mary Meeker leent en VRM niet kent. Hij kan het niet helpen.
Suggestie voor The Social Conference voor volgend jaar; nodig Gary Vaynerchuk uit. Die wil ik weleens horen. Iemand met oprechte passie en geen management consultant met een trui aan. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat de meeste aanwezigen het een bijzonder interessante presentatie hebben gevonden. Ondanks het feit dat er helemaal niets nieuws is verteld. Als je het maar gezellig verpakt. Wat het extra triest maakt.
En ik heb geen bal gehoord over term real-time customer experience design. En daar ben ik blij om…
Lunch!