Ondertussen zijn er maar liefst 6 initiatieven die op de één of andere manier gebruikers proberen te verleiden om een zakelijke profiel op Facebook aan te maken; en daarmee het succes van LinkedIn op Facebook trachten te repliceren. Het gaat om BranchOut, BeKnown, Talent.me, Identified, Pooldip en Emplido. Als ik kijk naar het aantal maandelijkse gebruikers volgens Facebook voor elk van die applicaties, krijg ik het volgende beeld:
Aantal maandelijkse gebruikers voor professionele netwerk applicaties op Facebook. Bron: Facebook
BranchOut is verreweg de grootste, maar deze applicatie bestaat ook het langst. BranchOut is namelijk medio 2010 gestart terwijl alle andere vanaf juni 2011 (BeKnown) tot en met februari 2012 (Emplido) zijn begonnen. Daarnaast heeft BranchOut verreweg de grootste externe funding ontvangen ($24 miljoen; waarmee de investering per maandelijkse gebruiker dus op $6 komt…).
Gezamenlijk hebben deze 6 initiatieven op dit moment maximaal 5,3 miljoen maandelijkse gebruikers; ervan uitgaande dat er geen doublures zitten tussen de verschillende sites. Anders is dit aantal nog lager. LinkedIn heeft maandelijks wereldwijd zo’n 120 miljoen bezoekers. Daarmee hoeft LinkedIn haar Facebook kloontjes voorlopig niet te vrezen. Maar blijft dat zo? Eerlijk gezegd heb ik wel een vermoeden, maar zeker weten doe ik het niet. En dus zal ik voortaan maandelijks de ontwikkeling van deze 6 LinkedIn kloontjes gaan volgen. En natuurlijk ook nieuwe kloontjes die in de loop van de tijd ongetwijfeld zullen verschijnen.
Ik ben benieuwd!
3 Comments