Ik blijf het verbijsterend vinden hoe onzinrapportages en de daaruit volgende onzinconclusies hun weg vinden naar massamedia en de eenvoudigen van geest die vervolgens collectief de Mickey Mouse conclusies in de rondte gaan papegaaien. Dit geldt ook voor het meest recente rapport, The 2012 social recruiting activity report van Bullhorn (een ATS), met als bijzonder ambitieuze ondertitel: The definitive look at social media usage in recruiting.
This report takes a look at the current social media activity of recruiters and job seekers across the “big three” social networks — LinkedIn, Facebook and Twitter. The report presents key findings and benchmark data pulled from the Bullhorn Reach user network of over 35,000 recruiters. We will explore which social networks are utilized most often and how effective each network is for sourcing candidates. The following data does not represent a subjective projection, but an objective summary of the actual activity pulled from the Bullhorn Reach user database during calendar year 2011.
Natuurlijk zijn de resultaten wel subjectief, tenzij de wereld van recruitment uitsluitend bestaat uit Bullhorn Reach gebruikers. En daarmee is het rapport dus zeker geen definitive look at social media usage in recruiting. En dient het op zijn best als anekdotische informatie te worden gebruikt (waarvoor het volledig ongeschikt is, gezien het aggregatieniveau), naast het gezonde verstand. Waarbij een actief gebruik van het beschikbare gezonde verstand het rapport volledig links zou moeten laten liggen.
Kan je toch de verleiding niet weerstaan om dit marketing document, vermomd als onderzoeksrapport, te downloaden? Doe het dan met een kritisch oog. En besteed er vooral geen quote stuffing tweets aan…