Monster staat te koop en dat heeft ondertussen al het nodige gedaan voor de prijs van het aandeel van de worstelende vacaturesite. Voorafgaand aan de aankondiging dat het bedrijf te koop is, stond het aandeel tussen de $6 en $7; ondertussen is de waarde omhoog geschoten naar $8,33. Waarmee de site net $ 1 miljard dollar waard is; nog altijd een fractie van de waarde van bijvoorbeeld LinkedIn ( $8,5 miljard).
Maar in een artikel van Bloomberg stelt David Katz (chief investment officer Matrix Asset Advisors Inc.) dat Monster wel voor $15 per aandeel verkocht kan worden; bijna een verdubbeling ten opzichte van de huidige prijs. De goede man is niet geheel onbevooroordeeld aangezien zijn bedrijf Monster aandelen heeft. Overigens was Monster op enig moment in 2006 nog $7,5 miljard waard…
De man die aan het hoofd heeft gestaan van een kapitaalvernietiging van $6,5 miljard, Monster’s CEO Sal Iannuzzi, heeft recent impliciet aangekondigd dat het bedrijf te koop staat. En sindsdien gaat het aandeel van Monster vrolijk op en neer. Maar de vraag is natuurlijk of een bedrijf wat nu op $ 1 miljard wordt gewaardeerd in het huidige economische klimaat een verkoopprijs van bijna $2 miljard gaat halen. Zeker met het economische onweer dat in het verschiet ligt.
Bloomberg is overigens van mening dat het bedrijf tegen de huidige prijs per aandeel zeer goedkoop is:
Even after the hiring of bankers helped spur a 20 percent gain in its stock price, the $1 billion company is still cheaper relative to its earnings and book value than at least 96 percent of U.S. Internet software and services firms greater than $500 million, according to data compiled by Bloomberg.
Maar zelfs als Bloomberg hiermee een terecht punt maakt, is het natuurlijk maar de vraag of iemand bereid is een veel hoger bedrag ($15 per aandeel is een premium van 80% op de al gestegen prijs per aandeel…) te betalen. Voor bijna $2 miljard kan je heel veel doen, tenslotte…
Bloomberg laat, naast de altijd genoemde private equity partijen, laat via verschillende spreekbuizen de volgende potentiele overnamekandidaten langskomen:
Staffing companies such as Manpower Inc. (MAN), with a market capitalization of $3.4 billion, and Robert Half International Inc. (RHI), valued at $4 billion, also may be attracted by the prospect of higher earnings amid a potential U.S. economic recovery, he said.
LinkedIn (LNKD), the social network for professionals that’s more than eight times the size of Monster, may be interested in buying Monster to add resumes and tap revenue from increased corporate hiring that would accompany an improvement in the U.S. jobless rate, according to Avondale’s Janesky.
“LinkedIn certainly has the resources to do something like this, and they are in online recruitment in a different way,” Janesky said. “It would be a challenge, but it does come to mind as a potential company.”
Ongeacht, het wordt interessant om te zien wat uiteindelijk de verkoopprijs van Monster zal worden. En als Manpower en Robert Half worden genoemd; waarom dan niet Adecco en Randstad aan dit rijtje toevoegen? En elders werd ook Google gesuggereerd. Waarmee het lijstje langer en langer wordt. Iemand nog andere kandidaten?
Ik zet overigens mijn muntjes nog altijd op LinkedIn.
Peter
says:CB omdat ze een goed gevulde overnamekas hebben, barsten van de ambitie, alleen in de USA groter zijn dan MB, en de samensmelting hun eigenaren (print media en MSN!) een prachtig platform zou bieden om de personeelsadvertenties door frisse combinaties nieuw leven in te blazen door ‘Mobilization’. Zie een aardig voorbeeld a.s. zaterdag in de Telegraaf en maandag in Spits van Print + QR naar mobile in combinatie met online video interview.
Nieuwe Tijden, Nieuwe Kansen!
Marc Drees
says:Dus CareerBuilder heeft een slordige $ 1,5 miljard over voor Monster? Waarbij de volledige dubbeling in de VS tot een significant omzetverlies zal lijden? Ik ben zeer benieuwd. En tenzij ik me vergis heeft Microsoft niet langer een stake in het moederbedijf van Careerbuilder.
Doron Vermaat
says:Ik kan mij wel in Peter zijn scenario vinden. Careerbuilder heeft erg veel moeite om voet aan de grond te krijgen in het buitenland, zeker in opkomende landen waar online recruitment nog steeds in de lift zit zoals India en China. Monster heeft een groot bereik in India en in China zijn ze eigenaar van ChinaHR.com (een van de 3 grootste job boards in China). Careerbuilder.cn daarentegen is een soort van Chinese jobtrack.nl
Doron Vermaat
says:correctie: ik bedoel uiteraard jobnews.nl 🙂
Marc Drees
says:Waarbij ook hier de vraag onverkort blijft bestaan: heeft Careerbuilder die $ 1,5 miljard over voor Monster in combinatie met een krimpende omzet in het thuisland VS?
Peter
says:Heeft Careerbuilder die $ 1,5 miljard over voor Monster in combinatie met een krimpende omzet in het thuisland VS?
Het is de vraag of de aandeelhouders van CB (print media!) deze gelegenheid zien als een kans. Terwijl iedereen roept dat het minder gaat, stijgt de BDI (https://nl.wikipedia.org/wiki/Baltic_Dry_Index) weer sinds februari. Als we de bodem nu hebben gehad, en er geen double dip komt met nieuwe bodems, is het Mobile tijdperk aangebroken. De combinatie ‘mobile’ met ‘print’ kan de personeelsadvertenties nieuw leven inblazen. En CB is daar van alle mondiale partijen het best op voorbereid. Daarmee is zo’n deal geen denkbeeldige optie.
Marc Drees
says:Blijf dromen!
Peter
says:Ik zet in op CareerBuilder
Marc Drees
says:Waarom?
Mr E. Hrm
says:Laten we zeker Facebook niet vergeten die ook erge interesse heeft in de vacature kant van de samenleving .
Door de overname kunne ze de kracht die Beknown vooral in Zuid America heeft enorm boosten en zo ook in de andere landen.
Tevens vergroten ze hiermee de doelgroep en de marketing mogelijkheden