In haar persbericht naar aanleiding van de financiele resultaten over het 1e kwartaal van 2012 zegt Adecco het volgende over de Benelux:
In Q1 2012, revenues in Benelux decreased by 2%. Revenue development was in-line with the market in the Netherlands, but ahead of the market in Belgium. The EBITA margin was 3.3% in the quarter under review, impacted by restructuring costs of EUR 1 million.
Ter vergelijking; de omzet van Manpower kromp met 8% in Nederland terwijl Randstad een krimp van de 1% moest rapporteren. En daarmee nestelt Adecco zich vlak achter Randstad. Waarmee Manpower van de grote drie de grote verliezer is geworden. De enige schrale troost voor Manpower is dat USG People het in Nederland even slecht heeft gedaan.
Voor de in het vorige kwartaal aangekondigde reorganisatie heeft Adecco in de Benelux overigens EUR 1 miljoen uitgegeven. Maar ook zonder deze kosten komt de EBITA ruim onder die van vorig kwartaal uit (4,4% versus 3,9%). De vraag is natuurlijk of de tegenvallende resultaten aanleiding zijn voor een volgende reorganisatieronde.
Maar hoewel het in de Benelux dus kommer en kwel is laat Adecco wereldwijd een omzet- en margegroei zien. Waarmee de brutomarge voor het eerst sinds Q1 2009 weer boven de 18% terecht is gekomen:
Adecco omzet (kolommen) en brutomarge (rode lijn) per kwartaal, Q1 2007 – Q1 2012.
En met deze brutomarge verslaat Adecco zowel Manpower (onder de 17%) en Randstad; die beiden overigens een daling van die brutomarge laten zien.
Patrick De Maeseneire ( CEO Adecco Group) verwacht een fatsoenlijk 2e kwartaal in Noord-Amerika. maar zoals zijn collega’s voor hem is De Maeseneire ook zeer onzeker over Europa:
We anticipate a similarly diverging picture geographically for the second quarter with North America holding up, but Europe remaining challenging.
En daar is alle reden toe, gezien de ontwikkelingen van Adecco in heel Europa:
Vooral de omzetontwikkeling in Frankrijk, de thuisbasis van Ecco, moet pijn doen. En zelfs in Zwitserland, de thuisbasis van Adecco, is het kommer en kwel. Het is dan ook geen wonder dat, zoals vorig kwartaal al werd verwacht, de trend van de organische omzetgroei (YoY) negatief is geworden:
Adecco, YoY organische omzetgroei, Q1 2007 – Q1 2012
Aangezien Duitsland lijkt weg te glijden in een recessie en de rest van Euroland al in een recessie verkeert, lijkt Q2 alleen nog maar slechter te worden voor ‘s werelds grootste uitzender.
Waar Manpower en Randstad beiden een groei van de omzet konden rapporteren moet Adecco dus een kleine krimp noteren. Dat is geen beste start van 2012. En als de trend in bovenstaande grafiek enige indicatie is zal het vervolg zeker niet beter zijn. Daarmee lijkt Adecco qua omzetontwikkeling eerder richting USG People te bewegen dan in de richting van haar grootste concurrenten. En dat zou pas echt rampzalig zijn.