Is UWV WERKbedrijf op zoek naar zondebok(ken)?

RM_emoticon_verwarring Er schijnt complete paniek te zijn uitgebroken binnen de burelen van UWV WERKbedrijf; de organisatie achter de slechtste vacaturesite van Nederland van de afgelopen jaren: Werk.nl. Want mede dankzij het item op RTL en het schutterige optreden van Andre Timmermans daarbinnen is de kwaliteit van Werk.nl ineens het gesprek van de dag. Mosterd na de maaltijd in mijn optiek, maar mainstream media zijn slechts geinteresseerd in kijkcijfers en daarom is het; met stijgende werkloosheid, een ferme bezuiniging bij UWV en op handen zijnde verkiezingen, nu pas opportuun om net te doen of je je zorgen maakt over die arme werkzoeker die plotseling (?) geen passende baan via Werk.nl kan vinden.

Hoe dan ook, als een gevolg van die uitzending lijkt UWV WERKbedrijf nu naarstig op zoek naar zondebokken die voor het oog van de camera kunnen worden geofferd zonder dat er daadwerkelijk verbeteringen hoeven te worden aangebracht. Zodat vervolgens weer in een collectieve ambtenarenslaap kan worden weggegleden.

En het lijkt er op dat een (eerste) zondebok is gevonden.

Want volgens goed geinformeerde bronnen (heerlijk om dat een keer te kunnen schrijven) is een paniekgroepje binnen UWV WERKbedrijf van mening dat een mogelijke oorzaak ligt bij vacatures die via Jobfeed aan werkloze werkzoekenden via Werk.nl worden aangeboden. En in dat paniekgroepje hebben onder meer verantwoordelijken voor de digitale dienstverlening van UWV zitting.

Deze vacatures zijn volgens dat paniekgroepje niet correct geclassificeerd waardoor de zoekmachine van Werk.nl (op basis van matching-engine ELISE) er vacatures uitpoept waar de werkzoeker niet om heeft gevraagd. Ergo, afsluiten die handel. Misschien ziet de werkloze werkzoeker hierdoor veel minder vacatures, maar tenminste zijn er geen ‘foute’ vacatures bij. Hoewel… hoe zijn al die andere vacatures eigenlijk geclassificeerd? Doen medewerkers van UWV WERKbedrijf dat soms allemaal zelf? Of zijn er ook talloze werkgevers die dat helemaal zelf doen? En hebben die allemaal een cursus correct classifieren gevolgd? En zou de beroepen & opleidingentabel van UWV WERKbedrijf hier eigenlijk niet de belangrijkste zondebok moeten zijn?

Maar laat ik het paniekniveau nog wat verder verhogen. Want waarom dondert UWV WERKbedrijf niet ook direct de match-engine ELISE uit Werk.nl en de vestigingssystemen? Om vervolgens Monster te bellen; tenslotte is dat bedrijf net bezig voor de Engelse collega’s om een geheel nieuw systeem te implementeren. Misschien dat Monster bereid is een prettige korting te bieden, zeker als UWV WERKbedrijf de eerste Nederlandstalige gebruiker van 6Sense wil zijn.

Of nog veel beter natuurlijk, waarom stopt UWV WERKbedrijf niet gewoon helemaal met het al jarenlange drama dat Werk.nl heet? Een site waar ondertussen naar alle waarschijnlijkheid vele tienduizenden werkzoekers een te hoge bloeddruk aan hebben overgehouden. En niet alleen vanwege slechte zoekresultaten. Maar ook vanwege de grote mate van onbeschikbaarheid van de site, functionaliteit waarvoor je een separate 4-jarige studie met goed gevolg moet hebben afgerond voordat je deze kan gebruiken en een interface die je nog niet aan je schoonmoeder cadeau zou willen geven. Volledige en algehele ellende op kosten van belastingbetaler.

Toen ik zelf even een keer de ellende van Werk.nl wilde ondergaan om in de stemming voor het schrijven van dit artikel te komen, kreeg ik dit te zien:

Werk.nl

Ritselende errors… Je zou er bijna om moeten lachen tot je bedenkt dat werkloze werkzoekenden tot deze prut veroordeeld zijn. Het enige voordeel: geen zoekfunctie! Zo kan ik tenminste ook geen ‘foute’ vacatures vinden. En nog een voordeel: ik was meteen in de juiste stemming.

Overigens heb ik de bovengenoemde verantwoordelijken voor de digitale dienstverlening binnen het UWV een e-mail gestuurd met de volgende vragen:

Ik zou graag willen weten of UWV WERKbedrijf inderdaad Jobfeed als mogelijke oorzaak voor de slechte zoekresultaten ziet. Indien het geval is, wat is UWV WERKbedrijf voornemens te gaan doen om dit op te lossen en wat is de termijn waarop een oplossing verwacht wordt?

Verder ben ik benieuwd in hoeverre naast de content ook naar het matchingsmechanisme wordt gekeken als mogelijke oorzaak.

Het kan zijn dat de drie personen die ik heb benaderd deze vrijdag collectief een ADV hebben opgenomen, of dat het niveau van hun digitale dienstverlening gelijke tred houdt met de beschikbaarheid van Werk.nl; maar na ruim 5 uur wachten op een reactie is mijn geduld op.

Wel bleek uit navraag bij Textkernel dat UWV WERKbedrijf zich juist zeer tevreden heeft getoond met de kwaliteit van de service die het bedrijf via Jobfeed aan werkloze werkzoekenden biedt. Textkernel heeft geen enkele indicatie ontvangen dat er sprake zou zijn van enige ontevredenheid met haar dienstverlening.

Wordt vervolgd…

Geef een reactie

3 Comments
  • Marc Drees
    says:

    Ik kreeg vanochtend van een van de UWV verantwoordelijken voor digitale dienstverlening de volgende, nietszeggende reactie:
     
    Dank voor je bericht
    Als verbetering op werk.nl beschikbaar komen, dan wordt dit met de gebruikers van werk.nl gecommuniceerd. Jij kunt dat daar volgen.
     
    Hahahaha! Los van de tekstuele fout is de inhoud natuurlijk droefmakend. Ik ben overigens benieuwd of het eventueel verwijderen van Jobfeed uit de zoekresultaten met de gebruikers van werk.nl gecommuniceerd gaat worden…
     
    Met een dergelijk antwoord neem ik natuurlijk geen genoegen. Dus maar weer aan de slag; maar dit keer een paar niveautjes hoger dan deze respondent.

  • Thijs
    says:

    Hartelijk dank, goed om te lezen dat recruitmentmatters.nl Werk.nl al eerder op de korrel heeft genomen. Ik kende de site niet dus lees dit voor het eerst. Ik ben het volledig eens met alle commentaren die ik bij  de verschillende artikelen over Werk.nl zie, zowel op RM als RTL. Ook het onderzoek van Bureau van Zee onderschrijf ik helemaal: een actielijst voor de ICT-ers van Werk.nl op een presenteerblaadje !
     
    Samengevat is Werk.nl een gedrocht en ik schaam me kapot dat mijn belastinggeld in zo’n slecht functionerende site is gestopt – vooral omdat de overheid de werkzoekende min of meer verplicht de site te gebruiken.

    Daarnaast is het afschaffen van de menselijke dienstverlening een klap in het gezicht van ouderen, mensen die geen snelle PC of goede internetverbinding hebben, of die simpelweg niet goed met PC’s kunnen omgaan. Een zeer slechte keuze om hierop te bezuinigen in deze tijd.