Jan-Peter Cruiming heeft een boek geschreven: Matchen tussen droom & daad, ondernemerslessen van een bevlogen ondernemer. En het is een meer dan lezenswaardig boek, dat ook nog eens zeer makkelijk wegleest. Als Cruiming dit allemaal zelf heeft geschreven dan heeft hij een pen met passie, zoveel is zeker. Hoewel hij ontegenzeggelijk zijn ondernemersgeschiedenis met de nodige ‘creativiteit’ beschrijft.
Het is nu ook eindelijk duidelijk welk marketing budget Cruiming heeft uitgetrokken voor de promotie van Jobbird: EUR 2 miljoen voor het eerste jaar. Jawel, een deel van de 28 miljoen zure druiven is ondertussen omgezet in het pushen van de naamsbekendheid van Jobbird. En dat is een astronomisch bedrag. En al helemaal voor een freemium vacaturesite.
Verder blijkt uit het boek dat Cruiming het liefst in een veel te grote broek rondloopt. Die hij zichzelf iedere keer aantrekt met blijkbaar als enige doel om te shockeren en daarmee zoveel mogelijk publiciteit te genereren. Feitelijk is dat de rode draad die zich door het boek slingert. Je groter voordoen dan je bent is blijkbaar een tweede natuur voor de man die zich tegelijkertijd als een nuchtere Groninger omschrijft met een “doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg” attitude. Waardoor mogelijk een derde gedragskenmerk kan worden geidentificeerd: schizofrenie.
De beschrijving van de opkomst en ‘ondergang’ van Nationale Vacaturebank vormt een fors deel van het boek en geeft interessante inkijkjes in de vroege geschiedenis van de Nederlandse vacaturesites. En in een belangrijke reden voor het succes van Nationale Vacaturebank; free publicity als gevolg van de door Wegener aangespannen vacaturesites naar aanleiding van de vacature- aggregator van Nationale Vacaturebank; wat toen overigens nog een volledig handmatige activiteit was.
Het boek is een aanrader voor iedereen die iets met online recruitment te maken heeft. Hoewel de prijs van het boek buitensporig is: EUR 17,95. Het lijkt me in de sfeer van freemium een veel betere gedachte als Cruiming het als een gratis e-book uitbrengt. Of zou het de bedoeling zijn om hiermee het excessieve marketing budget van Jobbird te voeren?
Peter
says:Heb net het boek uit, niet slecht, maar of alles klopt weet natuurlijk niemand. We zullen zien of VNU straks een Belgenmop gaat worden. Als het maar geen Fortisbank wordt…….
Anthony Brillenburg Wurth
says:zou SuccessFactors die mooie afbeelding op de omslag van Cuiming’s boek als voorbeeld hebben genomen om hun eigen website mee te verfraaien, of ….?
Michel Rijnders
says:Of richt je aandacht op al die andere sites die je slogan “gepikt” hebben. Je hebt er nog wat te gaan 🙂
Dirk Goossens
says:Complotten +1
Herman
says:Haha
Herman
says:Wat een Calimero reactie zeg. Ga je energie stoppen in je eigen site, staat vol met spelfouten en de site heeft de uitstraling uit 1995 te komen.
Rogier Visser
says:Voor iemand die met de pen zo handig blijkt is het ronduit zielig dat in de huidige reclamecampagne zonder pardon de slogan van Banenmatch word gebruikt, nl ” werkt voor jou”. Sinds jaar en dag de slogan onder het logo van Banenmatch.. Dus is originaliteit iets anders creativiteit…….
.
Zoals mijn collega voor het weekend met een knipoog zo treffend zei “cruimeldief” of “copybird”
.
Cruiming heeft het in ieder geval te druk met het boek of wellicht het schrijven van het vervolg want pogingen door ons om antwoord te krijgen op deze “domme” aktie met de slogan blijven uit.