Jawel, de IPO van Facebook is gekomen en is ondertussen weer voorbij. En het was een bittere teleurstelling voor iedereen die verwachtte dat de waarde van Facebook zou exploderen. Het was ook geen implosie, hoewel een massief transactievolume aan het einde van de handelsdag voorkwam dat Facebook eventueel onder haar openingskoers zou uitkomen. Wat een absolute ramp zou zijn geweest.
LinkedIn is een van de weinige social media spelers die een onverdeeld gunstige IPO achter de rug heeft en ze blijft na gisteren ook een van de weinigen. De vraag is of met het resultaten van Facebook we een top tick van de social media hype hebben gezien. Was dit de piek van de social media bubble? Nog veel te vroeg om daar iets over te zeggen, maar hopelijk gaat de realiteit wel zo snel mogelijk haar intrede doen.
Ik moet onwillekeurig terugdenken aan het uiteenbarsten van de Internet bubble. En een prachtige advertentietekst die ik nooit zal vergeten:
Yesterday you were a 28-year millionnaire. Today you are just 28 years old
Kan de ‘m’ voor een ‘b’ worden vervangen?