Wat CareerBuilder, StepStone en Totaljobs (nu ook StepStone) met BranchOut proberen te realiseren doet Monster(board) nu met het eigen LinkedIn kloontje op Facebook; BeKnown. Lezers van RecruitmentMatters wisten dit overigens al een paar dagen eerder natuurlijk; en dat terwijl ik ook nog eens een week op mijn handen heb moeten zitten:
Opvallend genoeg maakt het persbericht van Monsterboard slechts onderhands melding van de introductie van 6Sense in Nederland. Wat feitelijk een stuk interessanter is dan de integratie van Monster en BeKnown.
Het persbericht van Monsterboard reutelt vrolijk over de voordelen van de koppeling tussen Monster(board) en BeKnown:
Door deze integratie kunnen werkzoekenden gebruik maken van de hoogstaande zoektechnologie van Monsterboard om de juiste baan te vinden en meteen te zien met wie ze binnen de organisatie al verbonden zijn via hun Facebook en BeKnown contacten. Daarnaast zorgt deze integratie voor werkgevers ervoor dat het bereik van hun vacatures veel groter wordt. Omdat de vacatures zichtbaar worden in een alsmaar groeiend professioneel netwerk van 901 miljoen Facebook gebruikers. De integratie vindt plaats in 34 landen in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Australië en Europa.
Briljante onzin natuurlijk, maar ik vraag me vooral af waarom Monsterboard het over 901 miljoen Facebook gebruikers heeft, in plaats van 900 miljoen? Gaat die 1 miljoen net het verschil maken tussen relevantie en irrelevantie?
Ter nuancering van dat almaar groeiende professionele netwerk BeKnown in relatie tot die 901 miljoen Facebook gebruikers; het gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers van BeKnown is 180.000, oftewel 0,02% van alle Facebook gebruikers zit minimaal 1 keer per maand op BeKnown. En welk deel van die 0,02% van alle Facebook gebruikers zorgt ervoor dat de vacatures zichtbaar worden? Inderdaad; een heel klein deel. Met andere woorden; er zijn (voorlopig) aanzienlijk betere manieren om de vacatures onder de aandacht van de doelgroep te brengen…
Helaas geeft Monsterboard geen informatie over het aandeel Nederlandse gebruikers in die 180.000, want dan zou dat percentage nog weleens aanzienlijk kleiner kunnen worden.
De meest bizarre uitspraak in het persbericht komt echter uit de mond van Matthew Mund (VP Product Management bij Monster en verantwoordelijk voor BranchOut):
De afgelopen 10 maanden zijn we doorgegaan om de functies en mogelijkheden van BeKnown uit te breiden, zowel voor werkzoekenden als bedrijven. Gecombineerd met de kracht van Monster is BeKnown goed toegerust voor groei.
Met andere woorden, BeKnown zit dus nog altijd op groei te wachten… Wat natuurlijk evenmin een verrassing is.
Maar een dergelijke uitspraak biedt geen enkele prikkel voor werkgevers om op dit moment BeKnown te gaan gebruiken. Doet u mij eerst maar een paar miljoen actieve BeKnown gebruikers voordat ik ook dit deel van de social media hype ga proberen.
Overigens bevat het persbericht wel een interessant nieuwsfeitje, een voorbeeld van het scherm met het zoekresultaat inclusief connecties:
Hoe het proces vervolgens verder gaat is weer een gok, maar nu is er in ieder geval iets meer zicht op de manier waarop Monster de integratie vorm geeft.
Droevig om te zien dat het scherm een Amerikaans voorbeeld is, dit had natuurlijk een Nederlands voorbeeld moeten zijn. Verder is het opvallend dat de gesponsorde vacatures niet de mogelijkheid bieden om eventuele connecties te zien of te zoeken. Een indicatie van de zinloosheid om gesponsorde vacatures af te nemen? Dat scheelt weer geld, dames en heren werkgevers!
2 Comments