Monster’s roadshow loopt nog altijd door

Sal Iannuzzi, CEO MonsterAls onderdeel van de road show om Monster te verkopen heeft Sal Iannuzzi (CEO Monster) op 15 mei een interview gegeven met de Wall Street Journal. Het interview lijkt overigens deels door Monster zijn voorgekauwd. Want geen enkele journalist kan de volgende vraag bedenken, laat staan stellen: How are you incorporating semantic search [analyzing résumés in a contextual way] into your products?

Maar er zijn ook wat steviger vragen, zoals deze: You introduced BeKnown, a social recruiting tool, last year. How are the adoption rates? Waar Iannuzzi als volgt op reageert:

It’s not really a business yet, and so it’s too early to judge. We’re making a lot of changes and additions that we’ll announce in the coming weeks.
Also, this isn’t a revenue generator, it’s another place for employers that use Monster to source candidates and connect with them.

Hmm… Dat is wel zeer zwak. Een vraag om aantallen wordt gepareerd met een antwoord over toekomstige features. Dan weet je dus wel hoe laat het is… BeKnown is tot op dit moment een forse tegenvaller.

De interviewer is echter niet betaald om al te kritische vragen te stellen, dus er is geen tweede poging om achter de werkelijke cijfers van BeKnown te komen. Wat erg jammer is aangezien Iannuzzi er ook nog deze onzin uitkraamt:

We’re harvesting the benefit of the candidates that Facebook has and matching it with the millions of jobs that we already have and bringing it together in a fairly efficient manner. Then you put all of it through SeeMore or PRS [Power Resume Search op basis van 6Sense], and it’s all the elements coming together. No one else has been able to do that with our scale

Natuurlijk… maar op welke schaal is dat dan eigenlijk. Want daarvoor hebben we natuurlijk wel cijfers nodig. Cijfers, meneer Iannuzzi. Hoeveel registraties en hoeveel regelmatige gebruikers (gebruikt BeKnown 1 of meerdere keer per week) heeft BeKnown en wat is de ontwikkeling in de tijd van deze twee criteria?

En, wat bedoelt Iannuzzi eigenlijk met We’re harvesting the benefit of the candidates that Facebook has? Klinkt bijna als onvrijwillige orgaandonatie. Nou, eerder in het interview had Iannuzzi het volgende gezegd:

We’re incorporating social media, we’re harvesting job candidates as broadly as we can.


Heerlijk om te horen dat BeKnown dus uitlsuitend bedoeld voor harvesting job candidates. Holy shit!

Overigens is niet alleen BeKnown een bleeder, ook SeeMore wil maar niet van de grond komen. Maar dat moet volgens Iannuzzi vanaf nu blijkbaar veranderen.

With SeeMore it’s still early. We have dozens of customers signed up and hundreds in the pipeline. It’s not a traditional sale for us, it’s a technology system and the sales cycle is somewhere between six and nine months. We’re reaching that stage now where we should start seeing greater adoption.

Wat wel een succes zou moeten zijn is de Power Resume Search (PRS) voor recruiters die via de cv-database van Monster naar kandidaten zoeken:

[…] PRS now in the U.S. has been adopted by over 60% of our customer base. In the U.K. it’s very similar, and in France and Germany it’s rapidly approaching that level.

Wat ik ontzettend graag zou willen weten is welke premium die 60% nou werkelijk betaald voor het gebruik van PRS. Want hoe kan je in godsnaam naar je afnemers met droge ogen een tweetal zoekmachines verkopen. Een blijkbaar crappy zoekmachine en PRS. Alletwee bedoeld om kandidaten in een cv-database te zoeken. Volstrekt bizar.

Maar goed, het interview was bedoeld als een onderdeel van de roadshow om Monster aan de man te brengen, en dat is ook de afsluitende vraag: So why seek a possible sale? Iannuzzi geeft daar het volgende ‘antwoord’ op:

The company is stronger today than it’s been at any point in the last seven or eight years. But the stock price just was not indicating that, and I owe it as part of my fiduciary responsibility to increase shareholder value any way that I can. And that’s what the process is all about and we’ll see where it goes. Right now it’s progressing.

Tja, het bedrijf is natuurlijk niet sterker dan ‘ooit’. Het is zwakker dan ooit en dat is ook wat de prijs van het aandeel reflecteerd. De market is always right… Maar wie gaat nou eindelijk het kwakkelende Monster kopen?

Geef een reactie

1 Comment