Arbeitsagentur net zo rot als Werk.nl? En is match-technologie een oorzaak?

Duitse vlag In Duitsland werken vacaturesites al jaren mee aan online onderzoek dat wordt uitgevoerd door Crosswater Systems; een initatief van Gerhard Kenk. Hierdoor heeft het onderzoeksinstituut zo langzamerhand een formidabele database opgebouwd met gedetailleerde informatie over het gebruik van en de tevredenheid over vacaturesites, afkomstig van de bezoekers van diezelfde vacaturesites. Daar is ongelofelijk veel over te vertellen, maar ik wil me deze keer focussen op een aantal in mijn optiek opvallende cijfers die gisteren zijn gepubliceerd: de tevredenheid over de zoekkwaliteit van de grote vacaturesites.

En op basis van het aantal respondenten per site zijn dit de vijf grootste sites in Duitlsand:

  1. Arbeidsagentur (Duitse variant van Werk.nl): 2.056
  2. Meinestadt: 1.836
  3. Monster: 1.723
  4. StepStone: 1.668
  5. Stellenanzeigen: 601

 

Waarbij overigens Kimeta (een vertical search engine) meer respondenten verzamelde dan Stellenanzeigen, maar dat is dus geen vacaturesite. Wel een teken aan de wand overigens, maar dit terzijde.

Crosswater Systems hanteert een zeer merkwaardige scorerange voor de gevraagde zoekkwaliteit, van 1 tot 4, waarbij 1 een zeer goede kwaliteit vertegenwoordigd en 4 zeer slechte kwaliteit. Afijn, we moeten roeien met de riemen die ons worden aangeboden.

Voor de hierboven gemelde vacaturesites levert dat het volgende beeld op:

Waardering zoekkwaliteit grootste Duitste vacaturesites. Bron: Crosswater Systems

Waardering zoekkwaliteit grootste Duitste vacaturesites. Bron: Crosswater Systems

Bij deze grafiek betekent een hogere kolom dus een slechtere zoekwaliteit. Je moet er maar opkomen…

Maar Arbeidsagentur is een opvallende uitschieter. En dat geldt overigens niet alleen in het gezelschap van de grootste vacaturesites; over alle gemeten sites steekt Arbeidsagentur er met kop en schouders bovenuit. En dat betekent dus dat Arbeidsagentur volgens haar bezoekers verreweg de slechtste zoekkwaliteit biedt.

Opvallend… In Nederland is een rel ontstaan rondom de zoekkwaliteit van Werk.nl en in Duitsland wordt de Duitse variant van Werk.nl door haar bezoekers als zeer slecht gekwalificeerd. Is dit toeval? Zijn bezoekers van deze sites per definitie minder tevreden omdat zij deels niet-werkende werkzoekenden zijn en daarom mogelijk minder goed in hun vel zitten? Komt het omdat achter zowel Werk.nl als Arbeidsagentur overheidsinstanties zitten die dus geen commerciele bedrijfsvoering hebben en om die reden er ongestraft een potje van kunnen maken?

Beide aspecten zullen ongetwijfeld een rol van enige betekenis spelen. Maar er is nog een andere factor, en dat is de zoektechnologie. Want zowel in Nederland als in Duitsland wordt gebruik gemaakt van ELISE, de match-engine van WCC. Geavanceerd matchtechnologie die juist het leven van de werkzoeker makkelijker zou moeten maken. Maar die op basis van het gedoe rondom Werk.nl en bovenstaand resultaat op zijn minst de verdenking op zich laadt dat de technologie hier een rol in speelt.

Wat mij op de al langer knagende vraag brengt: heeft matchtechnologie nog wel een toekomst? Ondanks alle verwachtingen heeft deze technologie in de afgelopen tien jaar geen (fundamentele) verbetering gebracht die van dit ondertussen eeuwige talent mocht worden verwacht. En wanneer is een eeuwig talent eigenlijk gewoon een verliezer? Waarbij het ook verontrustend is om Monster boven haar grootste commerciele concurrenten te zien staan. Want ook daar is matching (6Sense) ondertussen al enige tijd geleden geintroduceerd, hoewel hier de klassieke zoekfunctie voor werkzoekers nog altijd de standaard is, dit in tegenstelling tot Nederland. Vreemd…

Een vraag stellen is overigens een vraag beantwoorden. Want in mijn optiek heeft matchtechnologie een glanzende toekomst. Zolang de technologie maar zover mogelijk wordt verstopt voor de eindgebruiker en niemand het in zijn hoofd haalt om te denken dat er een gebruiker bestaat die een onvoorspelbaar matchresultaat als acceptabel zal beschouwen. Want het zou me niets verbazen als daar een groot deel van de ontevredenheid vandaan komt.

Bezoekers verwachten een resultaat dat overeen komt met de ingegeven zoekcriteria. Als het zoekresultaat hiervan afwijkt, wordt niet voldaan aan de verwachting van de bezoeker ook al zou dat zoekresultaat in potentie betere vacatures kunnen bieden. Wat overigens, getuige de ervaringen van Werk.nl gebruikers, zeker niet altijd het geval is. Met andere woorden, zonder het managen van de verwachtingen van de bezoeker kan een geavanceerde matchtechnologie leiden tot een lagere satisfactie dan een simpele zoekmachine. Fnuikend. En nog altijd niet onderkend door de technologiebouwers die de gemiddelde gebruiker als een hopeloos domme klomp vlees ziet. Waarmee het eeuwige talent haar eigen graf graaft.

O ja, ook nog grappig. In Duitsland scoorde de eerder vermelde vertical search engine Kimeta het hoogst (1,76) op de zoekkwaliteit…

Geef een antwoord

1 Comment