Tijdens een presentatie op de CEO Summit West 2012 voor een zaal vol startups zei Rick Marini (CEO BranchOut) onder meer het volgende:
We obsess about the numbers
En daarmee bedoelde hij onder meer de aantallen bezoekers die van BranchOut gebruik maken. Hij gaf tevens aan dat het BranchOut kantoor volhangt met monitoren waar onder meer de bezoekersaantallen in real-time worden getoond. En dat maakt onderstaande tweet van BranchOut zo merkwaardig:
Want in deze tweet van 31 mei stelt BranchOut dus dat er 11,7 miljoen monthly active users (MAU) op BranchOut zijn. En dat terwijl op 31 mei volgens Facebook dat er 7,9 miljoen waren:
BranchOut: Ontwikkeling MAU, 17 mei – 31 mei. Bron: Facebook, AppData
Een verschil van maar liefst 3,8 miljoen. Die BranchOut er dus gewoon bij verzint. Ter illustratie, die 11,7 miljoen was van 17 mei. Sindsdien heeft BranchOut dus een groot aantal MAU verloren. Overigens is die score van 7,9 miljoen alweer verleden tijd,ondertussen staat de teller stil op 7,3 miljoen…
Tijdens de presentatie beschreef Marini ook het network effect, en daarbij zei hij het volgende:
[…] as fast as it goes up it can come back down. That’s not what you want to build
En toch is dat precies wat Marini heeft gebouwd…
Maar zoals altijd zit in ieder slecht concept ook waarde. En in het geval van BranchOut zit dat in wat Marini zijn growth team noemt. Op een organisatie van 45 medewerkers heeft Marini 4 medewerkers die niets anders doen dan de applicatie optimaliseren in kleine iteraties en dat vervolgens via A/B tests te toetsen. Indrukwekkend om bijna 10% van je totale omvang te laten focusen op de optimalisering van de user experience. Het is in dit geval alleen jammer dat de applicatie zelf geen enkele waarde biedt voor de gebruiker. Maar voor bedrijven met een zinvolle applicatie is het misschien een idee om deze praktijk te kopieren.
Twee dagen geleden had ik al “berekend” wanneer BranchOut op basis van de huidige krimp in het aantal MAU tot nul zou reduceren. En in de afgelopen dagen is dat beeld alleen maar verder verslechterd:
BranchOut: Ontwikkeling MAU (rode lijn, 1 mei – 2 juni) en lineaire trendlijn (grijs). Bron: Facebook, AppData
Ondertussen lijkt het steeds waarschijnlijker vroeg in de tweede helft van juli kan worden uitgedaan. Gelukkig maar dat Marini tijdens zijn presentatie zijn publiek ook het volgende voorhield:
Failing is okay