Afgelopen week publiceerde Intermediair het Intermediair Imago Onderzoek 2012. Bij het onderzoek wordt een summiere onderzoeksverantwoording gegeven.
Uit deze verantwoording blijkt dat het onderzoek slechts gebaseerd is op één vraag. Dit is op zijn minst discutabel. Zelfs een eerstejaars universiteitsstudent mag nog geen werkstukonderzoek inleveren op basis van één vraag, laat staan dat een gerenommeerd onderzoeksbureau als Motivaction zulke forse uitspraken mag doen op basis van één vraag.
De geniale wondervraag die aan het onderzoek ten grondslag ligt, luidt: ‘Bij welke bedrijven/organisaties zou u het liefste willen werken? U kunt maximaal 3 bedrijven/organisaties kiezen’. Hoeveel geld moeten bedrijven van tevoren betalen om bovenaan in het lijstje van de ’te noemen bedrijven’ te staan? Dit is immers zeer bepalend voor de onderzoeksuitslag.
Opvallend is ook dat de ranking van dit jaar wordt afgezet tegen rankings van voorgaande jaren. Ook hier kun je je vraagtekens bij plaatsen. Voorgaande jaren is immers gewerkt met een ander panelbestand van een ander onderzoeksbureau, waardoor je geen betrouwbare vergelijking kunt maken.
In de publicatie kun je duidelijk zien dat commerciële belangen de boventoon voeren. Zo is er een onderverdeling gemaakt van populairste werkgevers per branche. Deloitte scoort laag op de ranglijst (plaats 35), maar is nr. 1 in de accountancy. Is niet zo vreemd als er maar enkele accountancybedrijven meedoen. Organisaties kunnen zo ‘lekker scoren’, terwijl er geen enkele feitelijke onderbouwing aan ten grondslag ligt.
Misschien moet Intermediair zich eens afvragen wat het publiceren van een dergelijk onderzoek met haar eigen imago doet.
Dit gastblog is geschreven door dr. Mirjam Baars
Peter
says:Hahaha wie neemt dit nog serieus. Populairste werkgever die bij VNU het meeste betaald;) Dan heb je ook nog het NOA, ook zo’n oudpapier onderzoek.