Het lijkt er op dat de slagaderlijke bloeding bij BranchOut begint te minderen. In de afgelopen twee dagen heeft het LinkedIn kloontje op Facebook ‘slechts’ 100.000 MAU (‘monthly average users’) per dag verloren. Hoewel de site ondertussen op dit moment nog maar 4,3 miljoen MAU overheeft van haar piek van 13,9 miljoen (op 29 april) is dat aantal nog altijd indrukwekkend te noemen.Maar daar komt een ander cijfer om de hoek kijken, namelijk de daily average users (DAU). Dat aantal is de laatste tijd min of meer gelijk gebleven, en de laatste dagen zelfs gestegen, tot 150.000 nu:
BranchOut: daily average users, 15 mei – 14 juni. Bron: AppData
En dat is dus een goede ontwikkeling? Toch?? Nou… misschien niet…
Het probleem zit namelijk juist bij die dagelijkse gebruikers. Want als we het huidige aantal MAU door 30 delen (inderdaad, het aantal dagen in een maand) dan krijgen we 143.333, wat bijna hetzelfde getal is als de DAU van vandaag. Maar als het aantal DAU gelijk is aan 1/30 van de MAU dan betekent het dat elke dag er een compleet andere groep gebruikers op de site actief is. En dat lijkt alleen mogelijk indien het gaat om gebruikers die zich voor het eerst bij BranchOut aanmelden en daarna (in ieder geval binnen een maand) niet meer terugkomen.
Het lijkt me overigens onwaarschijnlijk dat er geen terugkerende gebruikers van BranchOut zijn, dus het DAU cijfers is een combinatie van beiden. Er is dus waarschijnlijk nog altijd ruimte voor een verdere daling, maar dan een stuk trager dan voorheen. Tot ook het aantal registraties verder inzakt. De vrije val van BranchOut lijkt daarmee voorbij, de daling echter niet. Maar uiteindelijk zal slechts de toekomst dat uitwijzen.
Voor een hilarisch stukje nietszeggendheid verwijs ik graag ook nog even naar de ‘reactie’ van BranchOut op mijn artikel op het weblog van Bill Boorman. Het is in ieder geval een fraai marketing verhaal voor iedereen die niets beters te doen heeft…
1 Comment