Linkedin kloontjes op Facebook, juni 2012

Alweer de vijfde aflevering van de serie over LinkedIn kloontjes op Facebook waarin we kijken naar hoe het deze kloontjes vergaat. Er is geen groei in het aantal kloontjes te constateren; de teller staat onveranderd op 8 kloontjes: BranchOut, BeKnown, Talent.me, Identified, Pooldip, Emplido, Talent Exchange en Silp. En dit is het gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers van deze acht partijen:

Aantal maandelijkse gebruikers voor professionele netwerk applicaties op Facebook, juni 2012. Bron: Facebook

Aantal maandelijkse gebruikers voor professionele netwerk applicaties op Facebook, 16 juni 2012. Bron: Facebook

Nog altijd zijn er slechts twee ‘dominante’ kloontjes, als we kijken naar het gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers. Maar de cijfers van BranchOut en Identified zijn (aanzienlijk) lager in vergelijking met verleden maand.

Zo is BranchOut ten opzichte van vorige maand maar liefst 67% van haar gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers verloren, bij Identified is dit 26%. Talent.me is 20% verloren terwijl de andere kloontjes stilstand (Talent Exchange) of groei (BeKnown: +33%, Silp: 150%, Pooldip: 25%, Emplido: 400%) hebben laten zien.

In onderstaande grafiek is de groei van BranchOut en Identified over de afgelopen maanden weergegeven:

Groei van gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers BranchOut en Identified. Bron: Facebook

Groei van gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers BranchOut en Identified. Bron: Facebook

Over de volledige ineenstorting van BranchOut is ondertussen voldoende geschreven, maar ook Identified is in de afgelopen maanden een gigantische deel van haar gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers verloren. Hebben LinkedIn kloontjes op Facebook hun 15 minutes of fame achter de rug? Het begint er ernstig op te lijken.

Maar, waar de kleinere kloontjes moeten roeien met de mottige riemen die zij hebben, zijn BranchOut en Identified volgestort met venture capitalist dollars. BranchOut heeft maar liefst $ 49 miljoen binnen gehengeld, Identified $ 22,5 miljoen. Dat is voldoende kapitaal om je uit de problemen te kopen, hoewel dit in het verleden ook van Jobster kon worden verwacht. En ook dat is uiteindelijk niet gebeurt.

Ondertussen is Identified overigens weer voorzichtig aan het groeien, BranchOut daalt nog altijd zeer fors, zoals in deze grafiek kan worden gezien:

BranchOut: gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers, 1 februari 2012 – 16 juni 2012. Bron: Facebook, AppData

BranchOut: gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers, 1 februari 2012 – 16 juni 2012. Bron: Facebook, AppData

Aan de rechterzijde valt te zien dat de vrije val van BranchOut begint te vertragen, een mogelijke verklaring voor dit fenomeen is hier beschreven.

Ondanks de implosie wordt BranchOut in mainstream media in de VS nog altijd als een gillend succes gepresenteerd. CEO Rick Marini reutelt nog steeds over 3 nieuwe gebruikers per seconde die zijn bij BranchOut registreren hoewel dit al maanden niet meer het geval is.

Social media buzz
Ook nog even de social media buzz (of liever gezegd het vrijwel volledige gebrek daaraan) van de verschillende LinkedIn kloontjes (met uitzondering van Identified omdat deze naam niet uniek identificerend is om mee te zoeken naar social media vermeldingen van het kloontje):

Activiteit en sentiment voor de LinkedIn kloontjes gedurende de afgelopen 30 dagen. Bron: Coosto

Activiteit en sentiment voor de LinkedIn kloontjes gedurende de afgelopen 30 dagen. Bron: Coosto

Nog altijd is de buzz van BranchOut groter dan die van alle andere kloontjes, waarbij de buzz van Talent Exchange, Pooldip en Emplido voor de volle 100% komt van artikelen op RecruitmentMatters waar deze kloontjes in worden genoemd. En dit geldt feitelijk ook voor het grootste deel van de buzz van BranchOut. Waarmee eigenlijk BeKnown en Talent.me de meeste buzz genereren…

Geef een reactie