De hashtags #vacature, #vacatures #baan #zoektwerk etc. vliegen je om de oren. Twitter zou hét medium zijn waar werkgevers en werkzoekenden dichter bij elkaar konden komen. Onlangs kwam ik een stuk van Epic Venture tegen, waar ook wat cijfermatige onderbouwing kan worden gegeven met betrekking tot het succes van social recruitment. Zo bleek de cost per hire aanzienlijk lager wanneer social media wordt ingezet om te werven dan via de betaalde vacaturebanken en ontzettend veel exposure onder potentiële kandidaten bewerkstelligt.
Toen vroeg ik mij af, ongeacht het succes: in hoeverre voelen (MKB)-ondernemers, HR en Recruiters zelf de behoefte om de mogelijkheden van social recruitment uit te diepen? Zijn ze wel tevreden met kandidaten die via social media binnenkomen dan vanuit de ‘vertrouwde’ wervingskanalen (vacaturebanken/ eigen netwerk of bureaus)? Het gaat tenslotte om de kwaliteit van kandidaten.
Ik presenteer vandaag de resultaten van een kort onderzoek vanuit de vacaturebank Solliciteren.nl die via social media is verspreid. Deze is gehouden onder 76 recruiters/ P&O’ers en HR-medewerkers en gaat over de mate waarin zij actief aan social recruitment doen en hoe tevreden ze hiermee zijn. Hoewel dit voor wetenschappelijke begrippen een beperkte steekproef is, kunnen we in het algemeen wel voorzichtige conclusies trekken:
- Er wordt weinig gebruik gemaakt van Twitter bij het werven van personeel. Slechts 47,9% van de respondenten geeft aan de afgelopen maand gebruik gemaakt te hebben van Twitter bij het zoeken van kandidaten. Daarentegen gebruikt 63,8% Facebook.
- Van de drie onderzochte social media Twitter, Facebook en Linkedin wordt Linkedin het meest ingezet om personeel te werven: 80,3% van de respondenten heeft dit de afgelopen maand gebruikt.
- De meeste respondenten geven aan het meest positief te zijn over het werven via het eigen netwerk en ‘referrals’ en ook de kwaliteit van kandidaten zou hierbij het hoogst zijn (87% beoordeelt de kwaliteit met een ‘goed’. Linkedin is het tweede wervingskanaal waar de kwaliteit van respondenten het best/ hoogst zou zijn.
- Linkedin is als enige wervingskanaal niet één keer beoordeeld met een ‘zeer negatief’ op de vraag: In hoeverre staat u positief/ negatief ten opzichte van Linkedin? 83% is zelfs positief tot zeer positief ten opzichte van het wervingskanaal op een 5 punts-schaal van zeer negatief- zeer positief.
- Van de respondenten die social recruitment ‘inzetten’ geeft 62,8% aan ‘absoluut wel’ social media te blijven inzetten voor het werven van personeel.
Linkedin komt eigenlijk als winnaar uit de bus! Dit social medium wordt niet alleen nog het meest gebruikt, maar ook de kwaliteit van de kandidaten is hierbij het hoogst. De mogelijkheden voor personeel werven met Twitter en Facebook kunnen verder worden uitgediept. De veelgehoorde argumenten als: geen tijd/ zin, wat een onzin etc. zullen wellicht bij deze groep veelgehoord zijn.
Volgens mij kunnen we voorzichtig concluderen: maak gebruik van een cross-mediale strategie als het neerkomt op het werven van personeel: verbreed je mogelijkheden en wordt zo zichtbaar mogelijk op het web (en liefst ook offline). Want uiteindelijk is de inzet van social media ook het uitzetten van de #vacature in je eigen netwerk! En laten we daar nu eens heel positief over zijn!
Reza
says:“Er wordt weinig gebruik gemaakt van Twitter bij het werven van personeel. Slechts 47,9% van de respondenten geeft aan de afgelopen maand gebruik gemaakt te hebben van Twitter bij het zoeken van kandidaten. Daarentegen gebruikt 63,8% Facebook.”
Slechts 47,9%, weinig?? Ja, tov Facebook en Linkedin, maar als je dit uitzet tegenover de traditionele kanalen van de pre-Social Media tijdeperk (da’s trouwens nog maar 5-6 jaar geleden pak hem beet) is 47,9% heel veel. Zoals met alles in het leven, is dit ook RELATIEF. 🙂