WorkWith.Me: nog een online referral poging?

Logotype WorkWith.MeEerst waren daar Jobster, Zubka, Friendhunter en Spotajob. Een vorige generatie van online referral oplossingen die zonder uitzondering het loodje hebben gelegd. Maar de stank die uit deze Deathpool opsteeg is blijkbaar verdwenen aangezien er een nieuwe generatie online referral oplossingen is opgestaan die exact dezelfde fouten wenst te maken als hun overleden voorgangers. Want na Zubka-reincarnatie SocialCareer is er nu WorkWith.Me.

Hoewel, WorkWith.Me probeert een belangrijke oorzaak van het falen van de vorige generatie online referral oplossingen te voorkomen door van haar site een exclusief netwerk te maken. Je kan uitsluitend uitgenodigd worden door al bestaande gebruikers van WorkWith.Me; het is niet mogelijk om zelf een account op de site aan te maken. Interessant…

Net als alle andere online referral toepassingen wil WorkWith.Me geld verdienen aan bedrijven die (een deel van) hun recruitment inspanningen via WorkWith.Me laten lopen. Hierbij schetst de site een soort brave new world waar je als corporate recruiter spontaan vreugdetranen van in je ogen krijgt:

For companies, it’s a great solution for social recruiting and an attractive alternative to LinkedIn’s required work force, strategic planning, and courting after candidates. In WorkWith.me the network is organically enlarged by the community rather than by the efforts of the recruiter. WorkWith.me relieves companies of time, money, and hours of work. Candidate compatibility search results are automatic and accurate, the “sell” of the position, or courting of a candidate, is largely taken on by friends within the community – as is the filtering and recommendation process. In the end, recruiters are left with a refined list of the best candidates, chosen by the wisdom of the masses principal. WorkWith.me takes the referral rewards recruitment method and enlarges it to an infinite chain of network members, enabling the highest quality recruits in the quickest time, and least amount of labor.

Nou, recruitment vanuit de luie stoel. Een soort wisdom of the crowds zorgt ervoor dat participerende bedrijven de beste kandidaten op een presenteerblaadje aangeleverd krijgen. Geen wonder dat WorkWith.Me een an attractive alternative to LinkedIn’s required work force, strategic planning, and courting after candidates is. Ik zeg, direct stoppen met die kostbare LinkedIn Recruiter suites! WorkWith.Me is gearriveerd!!

De homepage
Dit is de homepage van WorkWith.Me:

WorkWith.Me | Homepage

En dat is het ook wel meteen. Want ik kan niet meer zien tot ik ben uitgenodigd door een vriend op Facebook. Op Facebook? Is dit het zoveelste LinkedIn kloontje? Het zal toch niet waar zijn? Na BranchOut, Identified, BeKnown, Talent.me, Talent Exchange, JobandTalent, OHmyJob, Silp, Pooldip en Emplido? Het wordt wel heel erg druk in de Facebook harington! Maar WorkWith.Me is geen app op Facebook maar een geheel eigen website. Er is wel een WorkWith.Me bedrijfspagina op Facebook en er is ook een workwithme app, maar die laatste is van een totaal ander bedrijf. Way to go!

Maar terug naar WorkWith.Me, ik moet dus wachten op een ‘vriend’ die mij in staat stelt om toe te treden tot an exclusive network enabling people to connect to companies through the respect and recommendation of friends. Gezien het aantal Facebook connecties dat ik bezit kan dat wel eens tot Sint-Juttemis duren. Waarmee natuurlijk ook direct een potentieel probleem voor WorkWith.Me is blootgelegd. Want waar BranchOut en anderen proberen via spammy tactieken zoveel mogelijk gebruikers aan zich te ‘binden’ gaat WorkWith.Me uit van een totaal ander viraal effect. Namelijk van gebruikers van WorkWith.Me die hun connecties ‘respect’ geven en daarmee (waarschijnlijk) uitnodigen om toe te treden tot de WorkWith.Me ‘community’.

Maar ook al is WorkWith.Me een gated community, het is nog steeds een applicatie die winstbejag van haar leden als belangrijkste motivatie heeft. Verlink je vriendje voor een tientje is het credo van elk publiek online referral systeem en dus ook voor WorkWith.Me. Het feit dat je moet worden uitgenodigd verandert hier natuurlijk helemaal niets aan.

Hoewel ik dus nog niets van WorkWith.Me heb kunnen zien is er wel het nodige waarmee duidelijk wordt wat de applicatie behelst. Zo is er een video en onderstaande uitleg van de site: WorkWith.Me | About

Het succes van WorkWith.Me lijkt op twee pijlers te berusten:

  • Respect swaffelaars
  • Personal branding freaks

De respect swaffelaas zijn participanten die zoveel mogelijk Facebook connecties gaan ‘respecten’ waarmee deze connecties ongetwijfeld een uitnodiging gaan ontvangen om ook WorkWith.Me te gaan gebruiken. En natuurlijk hun eigen connecties via een respect uit te gaan nodigen. Het virale mechanisme om volume te krijgen.

En als dat volume er dan eenmaal is dan hoopt WorkWith.Me dat er veel personal branding freaks deel uitmaken van dat volume. Want building your dynamic portfolio is natuurlijk niets minder dan weer een plaats waar je je professionele leven moet gaan bijhouden. En je moet wel een enorme freak zijn om daar tijd en energie in te willen steken. Zeker als het ook nog eens op een plek is waar alleen andere WorkWith.Me gebruikers naar kunnen kijken, in plaats van de hele wereld. Wat in het algemeen toch een beetje het idee is van personal branding. En waar LinkedIn ondertussen een redelijke positie heeft opgebouwd…

We hebben het dus over een soort fusion van LinkedIn met Zubka. Of zoiets… En dat in de vorm van een LinkedIn kloontje dat net niet op Facebook zit. Of zoiets… WorkWith.Me heeft blijkbaar ook gamification componenten (verdien respect scores) die bij BranchOut en Beknown overigens veel nadrukkelijker aanwezig zijn.

Overigens interessant om te zien dat waar WorkWith.Me een soort LinkedIn met referral oplossing porbeert te zijn, LinkedIn juist afscheid heeft genomen van haar eigen referral oplossing:

LinkedIn is no longer offering Referral Engine to our Hiring Solutions customers. We’re always looking at innovative new ways to help companies discover and hire great talent through LinkedIn and focus on those products which deliver the most value for both members and customers.

LinkedIn zegt hiermee dat het ze niet is gelukt om een referral oplossing te bieden die goed genoeg werkt. Maar gelukkig hebben we nu WorkWith.Me. Of zoiets…

Conclusie
Het is nog te vroeg om enige conclusie te trekken over de meerwaarde van WorkWith.Me. Tenslotte heb ik nog niet met de applicatie kunnen spelen. Het is dus nog (even?) wachten op een definitief oordeel over deze applicatie; hoewel de voortekenen bepaald niet gunstig zijn.

Geef een reactie