Is er een social media bubble gebarsten? Als je in de IPO’s van Facebook, Groupon en/of Zynga bent gestapt (gestonken?) is het zeer waarschijnlijk dat je deze vraag met een hartgrondig: JA zal beantwoorden. Want het koersverloop van deze drie bedrijven sinds hun respectievelijke IPO’s is het best als een vrije val te omschrijven:
- Zynga: -68%
- Groupon: -77%
- Facebook: -48%
Je zal toch maar een Euro in een van deze toko’s hebben gestoken. Sterker nog, je zal maar een Euro in elk van deze drie toko’s hebben gestoken. Dan heb je op dit moment iets meer dan een Euro over… Dat is pas rendement!
Overigens is het barsten van de social media bubble niets meer dan een financiele implosie, want onder deze slagaderlijke geldelijke bloeding zal social media als fenomeen alleen maar verder groeien. In dat opzicht doet het sterk denken aan het barsten van de dot.com bubble aan het begin van deze eeuw en de daarop volgende vernietiging van fortuinen. Terwijl tegelijkertijd het Internet in het afgelopen decennium tegen de klippen is opgegroeid.
Social media als belegging is misschien toxisch (hoewel investeerders in LinkedIn daar nog altijd anders over zullen denken) maar social media zelf is alive and kicking. Gelukkig maar…
Ter illustratie van het barsten van die financiele social media bubble hieronder de rampzalige koersontwikkeling van de drie voormalige social media darlings op de beurs:
Marijn van der Heiden
says:Gelukkig heb ik mijn royale kerstbonus vorig jaar in LinkedIn gestopt. Koersstijging van 63,69 naar (nu) 105,25, oftewel een winst van ruim 65%. Ook ten opzichte van de koers ten tijde van hun IPO doet LI het trouwens nog beter. Het kan dus wel. Of scharen we LinkedIn niet in de categorie Social Media?
Marc Drees
says:Kijk, dat noem ik nog eens verstandig beleggen. Wel dapper, gezien de bijzonder hoge waardering van LinkedIn (meer dan 10 keer de verwachte omzet), maar wie niet waagt… LinkedIn wordt door de financiele wereld absoluut onder de social media geschaard, en natuurlijk helemaal terecht.