Digitaal-Werven: Enexis

Logotype Digitaal-WervenDigitaal Werven heeft de wervingssites van een zevental bedrijven genomineerd in het kader van de uitverkiezing van de beste digitale sollicitatie-ervaring. En het leek me zinvol om het online recruitmentproces van deze zeven wervingssites eens aan een verifieerbaar onderzoek te onderwerpen. Naast een bezoekje aan de site en de beschrijving van de ervaring van de kritische werkzoeker wordt er ook gemeten wat de gebruikservaring is op basis van een drietal vragenlijsten van RecruitmentLab.

Na Cap Gemini (teleurstellend) en Deloitte (meer dan redelijk) ga ik deze keer een bezoek brengen aan Enexis. Nog nooit eerder op bezoek geweest, dus ik ben benieuwd. De wervingssites van Quinity, Tam Tam, Technische Unie en VUmc komen in volgende afleveringen van deze miniserie aan de beurt.

De homepage
De homepage van de Enexis wervingssite ziet er zo uit:

Enexis | Homepage 

Hmm… de global navigation blijft in beeld; de hoofdnavigatie van de wervingssite staat op het 2e niveau. De terreur van het grid gaat weer eens boven de gebruikerservaring van de bezoeker. Altijd een goed begin…

De grote brandbox met carrousel biedt de nodige variatie; van LinkedIn check, game video tot nadruk voor een mogelijk moeilijk in te vullen groep vacatures. Enexis is verder de eerste van de onderzochte site waar ik een ‘snelzoekfunctie’ (waarom geen simpele wat en waar?) op de homepage aantref. En dat is natuurlijk een dikke plus.

Verder heeft de site topvacatures (in een verwarrende zebrastreep) en vacatures in mijn regio (waarbij die regio overigens ver uit de buurt ligt). Meerdere ingangen dus om richting vacatures te gaan. Allemaal uitstekend en een leermomentje voor wervingssites die dat nog niet hebben.

Het zoekresultaat
Als ik op de knop Vacature zoeken klik krijg ik dit te zien:

Enexis | Zoekresultaat 

Oef… na een redelijk goed begin is dit natuurlijk een enorme domper. Niet alleen is er die overbodige global navigation, nu krijg ik er ook nog eens een gigantische landkaart van een deel van Europa bij. Terwijl ik eigenlijk alleen vacatrues wil zien. Maar die zijn bijna allemaal below the fold gedrukt omdat er tussen overbodige landkaart en vacatures ook nog een een enorme hoeveel tekst is gepropt. En alsof dat niet voldoende is, is ook nog eens de zoekfunctie niet aan de linkerzijde geplaatst maar boven het zoektresultaat. Hoe kom je er op?

Er is een verfijningsfunctie in de linkerkolom (goed) aanwezig met meerdere facets. Alleen zijn vreemd genoeg de twee eerste facets opengeklapt waarbij alle opties per facet worden getoond terwijl een drietal andere facets gesloten zijn en zich in eerste aanzicht niet als facets tonen. Dat is bijzonder onhandig. Waarom niet alle facets geopend met een beperkt aantal waardes? Zo ziet de bezoeker tenminste direct dat er meerdere verfijningsmogelijkheden met opties zijn.

Merkwaardig is verder dat er wel een goed overzicht van vacatures is te vinden (dus zonder al die verticale onzin van kaart en zoekfunctie), maar dat is even zoeken. Want als ik op de hyperlink Vacature overzicht klik en vervolgens in die nieuwe pagina op de optie LIJSTWEERGAVE (waarom allemaal hoofdletters?) krijg ik dit te zien:

image

Merkwaardig genoeg zijn hier om volstrekt onduidelijke redenen plotseling de zoekfunctie en de verfijningsfunctie verdwenen. Handig…

Verder is het ook bij Enexis niet mogelijk om gewoon op basis van mijn selectie een job agent aan te maken. Hiervoor is een aparte pagina ingericht…:

image

Tja, eenvoudig is anders…

Ik ga maar gauw een vacature bekijken:

image

Dit ziet er meer dan behoorlijk uit. Kerngegevens, calls-to-action, contactinformatie; hier blijft weinig te wensen over. Een werkzoeker kan hiermee wel uit de voeten. Interessant is verder de mogelijkheid om via enkele kerngegevens (Opleiding, Functiecategorie en Regio) de van toepassing zijnde vacatures binnen Enexis te kunnen bekijken. Hiermee biedt Enexis, zij het via een omweg, toch geassocieerde vacatures aan. Maar gezien de overdadige witruimte aan de linkerzijde had dat natuurlijk directer gekund.

En dan is er nog dit:

image

WTF? Kan iemand bij Enexis uitleggen wat dit is. En wat wordt bedoeld met een openbare vraag? Kan iedereen dat zien? En waarom, o waarom moet ik een CAPTCHA met een rekensom invullen? Is dit soms een test?? Wat een krankjoreme onzin!

Ik klik maar eens op de knop DIRECT SOLLICITEREN (wederom alleen maar hoofdletters, waarom? En dan nog nog dat woordje DIRECT… Volstrekt overbodig; tenslotte gaat niemand ervan uit dat als ze op deze knop drukken dat er over een kwartier pas kan worden gesolliciteerd. Kan iemand alle vacature- en wervingssites hiervan op de hoogte brengen? Wat een onzin…

Maar goed, na op de knop DIRECT SOLLICITEREN te hebben geklikt krijg ik dit te zien:

image

Ik ben ondertussen in Connexys beland, en het betekent ook dat mijn cv via Textkernel uiteengerafeld gaat worden.

Maar aangezien ik mijn LinkedIn cv aan deze engine voer, komt er weinig van waarde over:

image

Altijd angstig, zo’n enorm lang formulier.

Aan de onderzijde van dit lange formulier tref ik overigens een apart stukje privacywerk aan:

image

Mij word gevraagd in te stemmen met een privacy statement zonder de link naar dat statement in context aan te bieden. Dat is natuurlijk slecht. Maar tegelijkertijd toont Enexis een goed leesbare tekst die de privacy richtlijn in normaal Nederlands uitlegt. En dat is weer goed.

Na op de volgende hoofdletter knop VERZENDEN te hebben geklikt krijg ik dit te zien:

image

Auw! Geen bedankje voor de sollicitatie, geen persoonlijke reactie, geen termijn van reactie, geen relatie met de recruiter die in de vacature werd genoemd en geen mogelijke vervolgstappen. Vijf keer een misser in slechts 1 pagina. Dat zijn een hoop minpunten

De e-mail
Dit is de e-mail die ik van Enexis ontvang naar aanleiding van mijn online sollicitatie:

image

De opmaak gaat aan allerlei kanten mis, maar het gaat me eerst even om de afzender (een echte persoon, en dezelfde persoon die bij de vacature werd genoemd) en het onderwerp (bijna goed, maar geen vermelding van de functie).

De e-mail kan ook online worden bekeken en dan ziet het er allemaal een stuk beter uit:

image

Dit is allemaal heel fraai, alleen erg jammer dat ik geen concrete termijn te horen krijg waarbinnen Enexis uiterlijk naar mij zal gaan reageren.

RecruitmentLab
Het online recruitmentproces van de wervingssite van Enexis is ook getoetst op basis van een drietal vragenlijsten van RecruitmentLab:

  1. Zoeken naar vacatures (17 vragen)
  2. Beoordelen van & solliciteren op een vacature (18 vragen)
  3. Ontvangen van een automatische response op een online sollicitatie (15 vragen)

En dat levert de volgende gebruikerservaringen op:

image

Op een totaal van 50 vragen kunnen maximaal +100 en minimaal – 100 punten worden behaald. Enexis komt tot een score van +37. Dat is dus 26 punten meer dan Cap Gemini en 2 punten meer dan Deloitte. Enexis nestelt zich hiermee (voorlopig) aan kop!

Enexis is ook de eerste wervingssite die uitsluitend positief scoort in de drie tests. En ten aanzien van de e-mail haalt ze zelfs een score in de categorie Goed; ook al is dat met de hakken over de sloot. Maar Goed is Goed, daarover geen discussie.

Conclusie
Enexis is de eerste wervingssite de de werkzoeker minimaal een redelijke ervaring biedt. Het is tegelijkertijd een wervingssite met merkwaardige eigenschappen, waarmee maar weer eens wordt aangetoond dat een testresultaat ook niet alles zegt.

Geef een reactie

2 Comments
  • Maarten Thijssen
    says:

    Beste Marc,

    dank voor je review van onze website. Er zijn een aantal puntjes waar ik nog wat duidelijkhied over wil geven. Je vraagt imers ook onze reactie, laten we daar gaan beginnen.

    “WTF” Als je iets verder in de website had gezocht bij andere vacatures had je een duidelijk antwoord gevonden op je verbazing. https://www.werkenbijenexis.nl/vacatures/leertraject-monteur-middenspanning-in-oost-brabant
    We hebben gemerkt dat dit voor onze doelgroep erg goed werkt en er wordt goed van de optie goed gebruik gemaakt. Er zit een CAPCHA in geknutseld, dit omdat onze website gespot is door autobots en we meer bezig waren met het weghalen van nutteloze reacties, hierop is direct geacteerd zonder de functionaliteit te verwijderen (+10pnt) 😉

    De reden dat je een linkedin pdf upload als cv als er een apply with linkedin button bij de vacature staat lijkt mij een beetje nutteloos. Ik begrijp dat je graag de onmogelijkheden van het ATS wil aantonen, dit hebben wij als een goed leermoment opgepakt en we zijn bezig met de wijzigingen samen met Connexys.

    Met de googlemaps topbanner proberen we in een oog opslag aan te geven waar onze vacatures zijn en zo weer te geven dat we een regionale organisatie zijn met voornamelijk lokaties en vacatures in het oosten en zuiden van het land. Het inderdaad jammer dat Duitsland en Engeland erop staan (dat krijg je met een land dat langer is dan dat het breed is).

    Al met al zijn we erg blij met je review en nemen we je ontwikkelpunten mee bij de eerst volgende release van de site.