Digitaal Werven heeft de wervingssites van een zevental bedrijven genomineerd in het kader van de uitverkiezing van de beste digitale sollicitatie-ervaring. En het leek me zinvol om het online recruitmentproces van deze zeven wervingssites eens aan een verifieerbaar onderzoek te onderwerpen. Naast een bezoekje aan de site en de beschrijving van de ervaring van de kritische werkzoeker wordt er ook gemeten wat de gebruikservaring is op basis van een drietal vragenlijsten van RecruitmentLab.
Na Cap Gemini (teleurstellend), Deloitte (meer dan redelijk) en Enexis (nog beter dan Deloitte) ga ik deze keer een bezoek brengen aan Quinity. Ook deze wervingssite is volledig nieuw voor mij; ik ben benieuwd. De wervingssites van Tam Tam, Technische Unie en VUmc komen in volgende afleveringen van deze miniserie aan de beurt.
Net als bij Deloitte begint de reis van de kritische werkzoeker niet bij de homepage van de wervingssite, maar bij een overbodige tussenpagina:
Op bovenstaande pagina kom ik namelijk terecht als ik in de global navigation op de navigatie-optie Carrière heb geklikt. En deze pagina weet uitsluitend te vermelden dat ik voor die optie nog een keer moet klikken. De vraag is natuurlijk; Waarom? Waarom ga ik niet meteen vanuit de navigatie-optie Carrière naar de wervingssite van Quinity? Is dit werkzoekertje pesten? Of kijken welke werkzoekers dom genoeg zijn om twee keer te klikken?
Druk vooral niet op de follow me on twitter knop want dan blijkt hoe actief Qunity niet op Twitter is. Waarom doen bedrijven dit toch? Snapt Quinity niet dat je uitsluitend zo’n knop moet laten zien als er daadwerkelijk iets gebeurt op het achterliggende Twitter account?
Afijn, ik klik met een diepe zucht op de werkenbij link. Hopen dat het beter gaat worden
De homepage
Dit is de homepage van de Quinity werrvingssite:
Dat ziet er behoorlijk saai uit, maar mogelijk is dat precies wat Quinity wil uitstralen. Geen idee, ik ken het bedrijf niet. Maar voor een partij die e-business oplossingen realiseert is dit wel een bijzonder saaie site. Zat er ten tijde van de ontwikkeling geen grafisch ontwerper op de bank?
Quinity heeft geen snelzoekfunctie op haar homepage, maar gezien het zeer beperkte aantal vacatures is dat ook helemaal niet nodig. Het bedrijf heeft namelijk niet meer dan 8 vacatures die waarschijnlijk permanent open staan. En dat is alles. Dus daar is geen zoekfunctie of zoekresultaat met verfijnings- en sorteringsopties voor nodig. Het is dan wel weer vreemd dat Quinity niet alle vacatures op de homepage laat zien; hiervoor moet ik een pagina verder zijn:
En op deze pagina krijg ik dan een enorm reutelverhaal over van alles, behalve vacatures. Die 8 vacatures zijn in de linkerkolom weggepropt; waar ze slechts met functietitel vermeld staan. Waarom niet prominent in het midden met tenminste iets van een omschrijving zoals dat wel voor die 4 vacatures op de homepage kon?
Wel prettig; de twee recruiters van Quinity staan prominent in beeld waarbij bezoekers worden uitgenodigd om te bellen, te chatten, te mailen als er vragen over sollicitatieprocedure of vacatures zijn. Prettig, zeer prettig.
Ik klik maar eens op de bovenste vacature die aan de linkerkant staat vermeld:
Ik moest twee keer kijken voor ik me realiseerde dat de pagina inderdaad veranderd was. Ik kijk nu ineens naar een vacature die in plaats van de algemene tekst over vacatures (die niet echt over vacatures ging) is gekomen. Het gebrek aan zichtbare calls-to-action is hieraan mede debet, denk ik. Maar goed, als ik naar beneden scroll krijg ik dit te zien:
Grappig, een van de uitzonderingen in wervingsland waar expliciet de mogelijkheid wordt geboden om via e-mail te reageren.
Ik kies voor het sollicitatieformulier:
Jawel, het grid is heilig… Allemaal getoeter om het sollicitatieformulier heen. En het meest opvallende, de functietitel wordt niet op het sollicitatieformulier vermeld. Da’s niet zo slim. Het is toch altijd prettig om zeker te weten dat je op de juiste functie gaat solliciteren.
Het sollicitatieformulier is lekker kort, met slechts 5 verplichte velden. Vreem genoeg is het veld Ik ken Quinity van een van die verplichte velden. Waarbij Quinity er blijkbaar vanuit gaat dat iedereen hier een eerlijk antwoord geeft. Ga het meten, maar vraag het niet. Want wie zal er ooit zeggen (of weten) dat de vacature via Google of Indeed is gevonden?). Natuurlijk heb ik de vacature zelf via de site van Quinity ontdekt!
Als ik dan eenmaal op de knop Verstuur (waarom niet Solliciteer? Dat doe ik hier toch?) heb geklikt krijg ik deze bevestiging te zien:
Jammer. Een onpersoonlijke reactie terwijl ik net mijn voor- en achternaam heb achter gelaten. En hoewel Quinity maar twee recruiters heeft word ik niet persoonlijk door een van deze twee dames bedankt. Verder is er natuurlijk ook weer de nietszeggende termijn (wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op). Hoe moeilijk is het om het interne recruitmentproces zo op orde te hebben dat een concrete termijn of zelfs een datum kan worden genoemd?
De e-mail
Dit is de e-mail die ik heb ontvangen naar aanleiding van mijn online sollicitatie:
Oef… Bijzonder slechte e-mail. Onderwerp is onvoldoende specifiek, de aanhef is fout, de functie wordt in het geheel niet genoemd en er is geen concrete termijn waarbinnen
RecruitmentLab
Het online recruitmentproces van de wervingssite van Quinity is ook getoetst op basis van een tweetal vragenlijsten van RecruitmentLab, de vragenlijst voor het zoeken naar vacatures is niet gebruikt in verband met het beperkte aantal vacatures van Quinity waardoor een zoekfunctie overbodig is:
- Beoordelen van & solliciteren op een vacature (18 vragen)
- Ontvangen van een automatische response op een online sollicitatie (15 vragen)
En dat levert de volgende gebruikerservaringen op:
Op een totaal van 32 vragen kunnen maximaal +64 en minimaal – 64 punten worden behaald. Quinity komt tot een score van +16. Waarmee het bedrijf exact middenin het segment redelijk zit. En de gebruiker dus een exact gemiddeld redelijke ervaring biedt.
Conclusie
Quinity is een wervingssite van een relatief klein bedrijf (120 medewerkers) en daarmee van een andere orde dan de tot op heden beoordeelde wervingssites. Het online recruitmentproces is merkwaardig ingericht en lijkt op een gevalletje huisvlijt van op de bank zittende IT-ers. Een grauwe site met een redelijke ervaring.
Bas van de Haterd
says:Niet helemaal een uitzondering dat je kan mailen Marc, tenminste, dat ligt aan je steekproef denk ik, vooral grotere organisaties hebben moeite mail te verwerken merk ik.
In ieder geval: 27% van de bedrijven die we onderzocht hebben (meer dan 400) heeft de optie te mailen, soms in combinatie met een formulier, soms enkel de e-mail optie.
@Ruben: ik heb uiteraard geen cijfers daarover van Quinity, ik zou het eens kunnen navragen bij een klant van me bij wie ik dit ook geïmplementeerd heb.
Ruben @ Poolz
says:Ben zelf erg benieuwd naar de verhouding sollicitanten via de email vs via het sollicitatieformulier. Ik gok dat de eerste populairder is.