Emplido: niet langer op Facebook

Logo en logotype EmplidoBegin van dit jaar bracht ik een bezoek aan Emplido, de poging van vacature-aggregator en spammer par excellence Experteer om een LinkedIn kloontje op Facebook te lanceren. In de afgelopen maanden heeft Emplido liggen te dobberen in een vijvertje van zo’n 300 monthly active users (MAU), wat natuurlijk helemaal niets is.

Maar sinds 10 augustus is daar verandering in gekomen. Ondertussen staat het kloontje op 1.000 MAU, en dat is mede dankzij een e-mail campagne die bestaande Emplido ‘gebruikers’oproept om het geheel vernieuwde en nu nog witter wassende Emplido te bekijken. Een dergelijke uitnodiging kan ik natuurlijk niet weerstaan.

De homepage
Dit is de nieuwe homepage van Emplido:

Emplido | homepage

Dit ziet er in ieder geval een heel stuk professioneler uit dan de vorige homepage. En de video is van een volstrekt ander niveau dan in de vorige versie. En dat is een aanzienlijk hoger niveau waarbij Emplido in de helft van de tijd wordt uitgelegd op een professionele en fraai vormgegeven manier.

En, in tegenstelling tot de vorige Emplido versie, er zijn nu volgens de video ook vacatures te bekijken. Een onderdeel wat merkwaardig genoeg miste in de oude versie; zeker gezien de relatie met Experteer.

Helaas heeft Experteer er om volstrekt onduidelijke redenen toe besloten het onzinnige logo te behouden, ook al kende feitelijk niemand nog Emplido. Aangezien de video ook niet langer een olifant laat optreden was er alle reden om dit logo te vervangen door iets zinnigs. Maar helaas, hier is niet voor gekozen.

Om de nieuwe versie van Emplido te testen heb ik de oorspronkelijke app maar even verwijderd zodat ik alle handelingen vanaf het begin kan meemaken. En dat begint dus door op de knop connect with facebook te klikken, waarna ik de nodige toegangen voor Emplido moet goedkeuren. En daarna zie ik dit:

Emplido | analyseren netwerk 

Aangezien mijn netwerk op Facebook nog altijd een miniscule afmeting heeft, gaat dat analyseren van dat netwerk best wel snel. Vervolgens krijg ik een pagina te zien die al snel wordt afgedekt met een overlay plus de volgende bedelbrief:

Emplido | bedelbrief

Dit zijn van die bijzonder enge dingen waarbij ik niet weet wat er gebeurt als ik op de dominante call-to-action klik. En ik laat in dit geval mijn angst regeren door op het kruisje te klikken (of op de overlay zelf). Want wat alle LinkedIn kloontjes op Facebook gemeen hebben is natuurlijk hun spammy karakter. Waarbij ik het risico loop om zelfs als spammer te worden gezien door al mijn contacten.

Afijn, na het wegklikken van de bedelbrief (waar overigens mijn Career Influencer Index op onverklaarbare wijze van 4 (de stand tijdens mijn vorige bezoek aan Emplido)  naar 17 is gestegen) krijg ik dit te zien:

 Emplido | dashboard

Dit is blijkbaar mijn dashboard, waarbij ik overdonderd word door de overdaad aan iconen en andere visuals. En zoals gebruikelijk: overdaad schaadt. Ik weet eenvoudigweg niet waar ik moet kijken. Emplido kan blijkbaar geen keuze maken uit wat nou werkelijk belangrijk is en heeft daarom maar besloten alles tegelijkertijd te tonen. En daar ook nog eens een ongekend aantal iconen en visuals aan toe te voegen. Om horendol van te worden.

Over mijn CII score van 17 weet Emplido ook nog het volgende te vermelden:

Oh Crap! Your CII ranking cannot be calculated because you have too few friends on Emplido!

Huh? Ik heb toch een score, dus waarom zegt Emplido dat de CII niet kan worden uitgerekend? En ik ben natuurlijk helemaal niet van plan om mijn connecties lastig te vallen met Emplido, maar dit terzijde. Overigens weet Emplido nog dit te vermelden:

Emplido | Career Influence Index

Ahhh… die CII is een maatstaf van mijn professional influence… En dat kan Emplido afmeten aan mijn Facebook profiel en netwerk?? Dat is knap! En mijn professional influence kan ik volgens Emplido verhogen door connecties te spammen met Emplido uitnodigingen, mijn werkervaring op Facebook uit te breiden (waarom? Ik sta al op LinkedIn) en door connecties te beoordelen. Maar waarom ik mijn professional influence zou willen verhogen als ik daadwerkelijk geen idee heb wat ik ermee zou kunnen, is toch een wat gekke vraag van Emplido. Op deze manier klinkt die CII erg sterk als een soort Linden dollar.

Bijzonder komisch is het Your Career segmentje in het dashboard. Want dit krijg ik daar onder meer te zien:

Emplido | Your Career

Nu weet ik niet wat bovenstaande informatie met mijn carriere te maken heeft, maar als je informatie laat zien, zorg er dan in minimaal voor dat die informatie correct is. Bovenstaande informatie is tenslotte volstrekt onjuist. Twee van de drie connecties werkt namelijk niet (meer) bij Deloitte. Dat is toch wel bijzonder knullig.

Find jobs
Kijk eens aan, de global navigation biedt ook een optie om vacatures te bekijken. En als ik daarop klik, krijg ik dit te zien:

Emplido | Find Jobs

Geinig, allemaal vacatures in de VS omdat Emplido blijkbaar dit blijkbaar als default setting voor country hanteert. Opvallend is verder dat Experteer, zelf een vacature-aggregator, de vacatures van concullega Indeed gebruikt. Dit onderdeel lijkt er overigens met de haren te zijn bijgesleept. Want waarom kan ik hier ineens niets delen met mijn ‘vrienden’? Waarom zou een hier getoonde vacature geen perfecte opportunity voor een van mijn connecties zijn?

Maar goed, Emplido gaat nog altijd om het reviewen van mijn connecties en het door mijn connecties laten reviewen van mijzelf. Waarbij ondanks het verwijderen van de Emplido app door zowel mijzelf als door mijn jongste dochter mijn enige review van de vorige keer nog altijd herkend wordt. Heel erg creepy…:

Emplido | Discover strengths

Verder lijkt de wijze waarop ik een review kan geven of ontvangen dus niet te zijn veranderd. De interface is hier ook nauwelijks veranderd, slechts de CII-score bij mijn contacten is verwijderd en de bandjes waarmee de badges opgehangen zijn, zijn van rood naar blauw veranderd. Geen schokkend verschil met de vorige keer dus…

Dit is de essentie van Emplido; het geven en ontvangen van reviews. Waarmee uiteindelijk mijn CII-score zal toenemen. En wat op termijn tot een business model richting recruiters aanleiding moet geven. En dat betekent dus dat er zoveel mogelijk reviews over en weer moeten vliegen wat weer vraagt om zoveel mogelijk gebruikers van Emplido. Wat weer de eindeloze serie triggers verklaard die mij vragen om mijn Facebook contacten uit te nodigen of hiervan een review te maken. Wat natuurlijk weer tot een uitnodiging leidt…

Verder kan ik in mijn connecties rondsnuffelen:

Emplido | Browse network

Al mijn contacten zijn (natuurlijk) not on Emplido, en als ik een contact uitnodig krijg ik dit te zien:

Emplido | Bedelbrief, 2

Vooral die checkbox vind ik van een beschamend niveau. Deze staat default aangevinkt waarmee ik Emplido dus feitelijk toestemming geef om dit contact plat te spammen zonder dat ik daar weet van heb. Waarom bedienen partijen zoals Emplido zich toch van dit soort platte trucs om maar te bedelen om meer gebruikers. Of zit het spammen van gebruikers Experteer zo in de genen dat ze denken dat dit ook binnen een sociaal netwerk wel zal gaan werken.

En daarmee heb ik voldoende van Emplido gezien. De site ziet er een stuk professioneler waarbij ook onzinnige claims zoals We socialize your career so you can become a better professional en de merkwaardige badjes gelukkig zijn verdwenen. Wat overblijft is een site waarvan ik me na bezoek afvraag wat ik hiermee moet. Wat gaat alle inspanning van uitnodigen en reviews aan connecties geven mij opleveren? Afgezien van een hogere CII-score, waar ik ook niets aan heb.

Het probleem van Emplido, en daarmee het probleem van alle LinkedIn kloontjes, is het gebrek aan content. En al die gebruikers moeten met elkaar eerst zoveel content realiseren voordat er van enige relevantie sprake kan zijn. Niet voor elkaar maar voor recruiters die deze nieuwe jachtgronden dan mogen gaan afgrazen. Bij gebrek aan huidige relevantie voor haar bezoekers moet Emplido zich dus suf spammen. Want wie komt hier terug na een keertje de boel verkend te hebben? Antwoord: vrijwel niemand. Want er is niets te beleven. Zoals het geval is met alle LinkedIn kloontjes op Facebook. Waarbij moet worden opgemerkt dat Emplido niet langer een app op Facebook is. Maar daarmee verandert er niets aan het feit dat de site uitsluitend kan bestaan op basis van het Facebook ecosysteem.

Conclusie
Dit was mijn conclusie na evaluatie van de vorige versie:

Emplido is een soort BranchOut/BeKnown kloon. Met een fraaie(re) interface; afgezien van het oprecht volstrekt onzinnige logo. En Emplido wordt geconfronteerd met exact dezelfde problemen als BranchOut/BeKnown. Want hoeveel badges, iconen of andere gamification elementen je ook tegen een zinloze applicatie aangooit, het blijft een zinloze applicatie. En dat is precies wat Emplido is. Mooi om te zien, zeker niet intuitief om te gebruiken en volstrekt zinloos.

Dit is mijn conclusie na evaluatie van de huidige versie:

Emplido is een soort BranchOut/BeKnown kloon. Met een fraaie(re) interface; afgezien van het oprecht volstrekt onzinnige logo. En Emplido wordt geconfronteerd met exact dezelfde problemen als BranchOut/BeKnown. Want hoeveel iconen of andere gamification elementen je ook tegen een zinloze applicatie aangooit, het blijft een zinloze applicatie. En dat is precies wat Emplido is. Mooi om te zien en volstrekt zinloos.

Het verschil? De site is een intuitiever in het gebruik geworden. En de badges zijn verdwenen. Dat is alles.

Geef een reactie