Geen fijne marktcijfers van Michael Page vandaag. Terwijl de ABU-marktgemiddelden al een klein jaar keurig rond een wankelmoedige 5% marktkrimp schommelen, is een eerste teken van een diepere val in de Nederlandse markt zichtbaar. De brutowinst van Michael Page – een van de marktleiders in recruitment – kromp in het derde kwartaal met 9%. De recruiters zien hun markt weer sneller verkleinen dan de uitzenders.
En als de recruitmentsector sneller krimpt dan de uitzenderij, is een omslagpunt bereikt. Van twijfel is nu geen sprake meer: de Nederlandse HR-vraag stort zich opnieuw bodemwaarts…
Michael Page Nederland: organische omzetgroei (in %, YoY) Q1 2008 – Q3 2012
Vroeg gebodemd?
Overigens komt de nieuwe dip voor Michael Page Nederland wel wat vroeg. Het recruitmentbedrijf kende in Nederland na twee jaren van uitzonderlijke instorting en anderhalf jaar van poging tot inhalen nu al weer een halfjaar van nieuwe krimp op zijn dak.
Enige lucht hebben de Nederlandse Michael-Page-recruiters wel gehad. Maar als wij de prestatie van Michael Page Nederland leggen naast die van eveneens sterk op de financiële en dienstensector gerichte markten als de Britse werving- en selectiebranche, dan krijgen we onderstaand beeld. Voor de goede verhoudingen hebben we de omzetgroei van Michael Page Nederland tevens gelegd naast die van Michael Page Europa.
Michael Page : organische omzetgroei (in %, YoY) Q1 2008 – Q3 2012
Niet bepaald een outperformance…
Normaal patroon
Het positieve voor Michael Page Nederland is wel dat het krimppatroon van de Nederlandse dochter ditmaal lijkt op dat van de rest van het continent. Maar van een herstel na de rampzalige krimp van 2010 is nog helemaal niets gebleken. Dat blijkt als we de gerapporteerde brutowinsten (omgerekend van GBP in EUR) per kwartaal naast elkaar zetten.
Brutowinst (in EUR mln.) Nederland (linkeras) en EMEA (rechteras) Q1 2008 – Q3 2012
Schim
Voor de crisis was Michael Page Nederland goed voor 8 procent van de totale brutowinst van het totale bedrijf. Nu nog maar van 3 procent. Michael Page Nederland is naar opbrengsten gemeten een schim van wat het in 2008 was.
Als dit iets zegt over de gehele recruitmentmarkt, dan wel dat de Nederlandse werving- & selectiemarkt nog een jaartje zichzelf mag herontdekken…