Is er een steekje los bij Maximum?

Logotype MaximumIk dacht altijd dat Maximum social wel snapte. Maar nu komt ze met een soort Klout-achtige score op een speciale site waar de social recruitment activity van grote werkgevers wordt vergeleken en een cijfer (E.R. = engagement ratio…) wordt uitgepoept dat als volgt wordt omschreven:

A calculated score based upon the total umber of last weeks responses on the company’s status updates (likes + comments + shares) divided by the number of fans within that week.

Toegegeven, in tegenstelling tot Klout geeft Maximum tenminste iets van haar rekenmethode prijs (hoewel je je altijd moet afvragen of creatieven uberhaupt kunnen rekenen), maar: WTF? Wat willen ze hier in godsnaam mee bewerkstelligen? Nou, volgens Maximum dit:

[…] hoewel er voor corporate merken al veel in kaart wordt gebracht, bestond er tot op heden geen objectief overzicht van de gebruikte kanalen en de mate van engagement en interactie via social media voor werkgeversmerken.

En nu dan wel?

Ter lering ende verbijstering:

Social Recruitment Monitor 

Ziedaar het objectieve overzicht van de gebruikte kanalen en de mate van engagement en interactie voor werkgeversmerken. Mijn hemel… Engagement by numbers, hoe stom kan je het krijgen?

Maximum kan nog op haar schreden terugkeren en deze onzinmonitor op zwart zetten. Het zou haar reputatie goed doen als ze hier niet te lang mee wacht. Maar het zou me niets verbazen als hele kuddes onbewuste onbekwamen denken hier waarde aan te kunnen ontlenen. En zelfs denken dat Maximum hiermee social recruitment inzichtelijk heeft gemaakt. En dat is zo mogelijk nog droeviger…

Geef een reactie

2 Comments