De koning is dood, lang leve de koning. Waar verleden week het tijdperk van de papieren Intermediair werd afgesloten verscheen vandaag voor het eerst de digitale versie van het ‘weekblad’. En ik heb de eerste druk in handen! Die gaat nog eens heel veel waard worden…
Ik heb er ondertussen mee op de iPad gespeeld. En het blad ziet er prachtig uit. Heerlijk wit en grafisch. Om van te smullen. En er zit een hele leuke gimmick in die mogelijk een aantrekkelijk viraal staartje voor Intermediair gaat opleveren.
Aan de navigatie kan nog wel het een en ander worden verbeterd, maar een kniesoor die daar op let. Alleen ben ik natuurlijk wel zo’n kniesoor…
Maar laat ik beginnen met het de cover van het ‘blad’:
Jawel, nog meer banen! Is dit in de categorie: wast nog witter? Maar veel belangrijker is natuurlijk dat de cover er heel strak uitziet.
Een simpele swipe beweging brengt me bij de inhoudsopgave:
Inderdaad, dit is geen blog posting over de digitale Intermediair, maar een stukje onbeschaamde zelfpromotie. Ik sta in hetzelfde blad waar ik als jong afgestudeerde mijn eerste baan in heb gevonden. Wat een eer! Inhoudsopgave ziet er overigens zeer duidelijk uit, alleen zal blijken dat de werking de nodige hikjes vertoont. Maar daarover later meer.
Laat ik eens naar een (volstrekt willekeurig) artikel door’tappen’:
Zeg nou zelf, dat ziet er toch bijzonder fraai uit! En dat niet alleen, ik kan meteen een diarree van vermeldingen over al mijn sociale netwerken laten neerdalen. Wel zo fijn…
In de tekst zit nog een bijzonder leuke gimmick verborgen:
Als ik namelijk op de betreffende quote klik, krijg ik dit voor mijn neus:
Geinig! De quote triggert een tweet die ik direct kan versturen. Als ik dat wil natuurlijk. Aangezien ik de anderhalve connectie die ik op Twitter heb niet lastig wil vallen met eigen quotes zie ik daar op dit moment maar vanaf. Maar ik vind het een bijzonder interessante virale mogelijkheid die Intermediair hiermee biedt. Benieuwd hoe vaak hier gebruik van gemaakt gaat worden.
Natuurlijk biedt Intermediair naast artikelen ook vacatures. En dat ziet er zo uit:
Ik kan per functiegroep de vacatures zien, en ik kan op een vacature klikken waarna ik richting Intermediair.nl ga. Natuurlijk is de presentatie van de vacatures bij lange na niet optimaal. Ik ben namelijk veel meer gebaat bij de kerngegevens van een functie, dan het eerste stukje van de vacaturetekst. Daar ligt wat betreft relevantie in de presentatie nog een grote verbetermogelijkheid voor het ‘weekblad’.
Wat natuurlijk heel handig zou zijn is een Apply with LinkedIn knop bij iedere vacature. Maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd; tenslotte is Intermediair in dit geval slechts dat, een intermediair. Maar zou het niet verdomde praktisch zijn als ik direct vanuit een magazine mijn sollicitatie kan starten? Koude rillingen krijg ik ervan…
Navigeren
Ik ben helaas minder onder de indruk van de navigatie. Die is te vinden door aan de bovenzijde (waarom niet ook aan de onderzijde?) van het scherm te ‘tappen’, er verschijnt dan zowel aan de boven- als onderkant functionaliteit om te gebruiken:
De icoontjesrij aan de bovenzijde toont onder meer een icoontje wat op een inhoudsopgave lijkt , maar als ik daarop klik krijg ik de beschikbare digitale Intermediairs te zien. Waar er op dit moment natuurlijk slechts eentje van is. Maar ik had verwacht naar de inhoudsopgave te gaan, waarvoor ik nu dus nog een tweede tap nodig heb. De onderzijde laat overigens de totale inhoudsopgave zien, dus dat had misschien een hint kunnen zijn, maar ik probeer een normale gebruiker te spelen.
Verder werkt de inhoudsopgave niet goed, als ik op het blauwe pijltje onder mijn mugshot klik ga ik naar een volstrekt ander artikel. Maar dat is waarschijnlijk een bugje. Tenslotte heb ik pas de eerste editie in handen. Helaas levert dat mijn artikel te weinig lezers op. Wat natuurlijk voor alle anderen een enorm gemis is…
Conclusie
Het digitale Intermediair magazine ziet er bijzonder fraai uit en heeft een leuke verrassing in petto met de ‘autotweet’ functie. De inhoudsopgave vertoont nog wat hikjes en de navigatie biedt ruimte voor verbetering. Tegelijkertijd ben ik erg benieuwd wat de uiteindelijke impact van dit nieuwe magazine zal zijn. Aan de vormgeving zal het in ieder geval niet liggen. En aan de inhoud (zeker in dit eerste nummer) evenmin…
Harald
says:Het ziet er fraai uit maar ik vrees dat na de nieuwigheid vrijwel niemand dit meer zal lezen. Zonde dat Ben Tichgelaar is verdwenen.
Arno
says:Wat een drama tweet is dat zeg! Er zit geen slimme link met jouw twitter account en als een lezer op de tweet klikt komt ie op het voorblad van het weekblad waar een popup je vraagt je in te schrijven. Als ik dit heb gedaan en nogmaals nietsvermoedend op de link klik krijg ik weer de popup! Ik wil naar het artikel waar de volstrekt waanzinnige quote vandaan komt…
Marc Drees
says:Eerst diep ademhalen! Ik ben het helemaal met je eens dat een tweet direct naar het betreffende artikel dient te gaan.
Dirk Goossens
says:我已经开始学习中国
Marc Drees
says:一個明智的選擇。願你的智慧,對許多人來說是一個例子
Marc Drees
says:Damn, dat gaat snel! Krijg net bericht van VNU Vacature Media dat de door mij gerapporteerde niet-werkende link al gerepareerd is. Wat natuurlijk tot ongekende aantallen lezers van mijn interview in Intermediair aanleiding zal geven. Hoezee!
Michiel van Beek
says:@Marc,
Goh wat ben je positief, maar eerlijk is eerlijk, dit ziet er goed uit. Ik was al bang dat Intermediair Carp (Carp??) achterna zou gaan, maar dit heeft wel toekomst lijkt me.
Marc Drees
says:Het is gewoon zeer fraai om te zien. En ik ben gek om mooie dingen. Daarom kijk ik ook zo min mogelijk in de spiegel
joop
says:gelukkig kun je op de spiegel ook niet inzoomen….