Gartner en Forrester zijn (hopelijk) bekende namen, maar Bersin is dat naar alle waarschijnlijkheid een stuk minder. En daarmee loopt de HR & recruitment gemeenschap naar alle waarschijnlijkheid relevante informatie mis. Want waar Gartner en Forrester respectievelijk de IT en de marketing communities bedienen met strategische inzichten; probeert Bersin dat voor HR en recruitment professionals te doen.
Tijdens de HR TEch Europe heb ik kort met een vertegenwoordiger van Bersin gesproken en naar aanleiding van dat gesprek de mogelijkheid gekregen om enige tijd met BersinInsights te spelen; de online omgeving waarmee toegang wordt gegeven tot al het onderzoek van Bersin.
De homepage
Dit is de homepage voor een ingelogde gebruiker:
De homepage laat duidelijk zien waar het om gaat; het vinden van informatie binnen het HR & recruitment domein. Waarbij ik centraal de meest recente (of meest populaire of meest aanbevolen) publicaties te zien krijg en aan de linkerzijde verfijningsmogelijkheden (interessegebied en type rapportage) heb.
Overigens biedt Bersin een grote variatie aan rapportages:
Ik ga maar eens ernstig verfijnen in zowel de interessegebieden als de typen rapportage. En dat levert het volgende resultaat:
Ik zit nu alleen nog maar naar recruitment gerelateerde informatie te kijken van een subset aan rapportagetypen. En ik zie daar zomaar een rapport waar de term candidate experience wordt genoemd. Daar moet ik meer van weten:
Interessant… Een samenvatting en wat andere kenmerken van het rapport (plus de primaire call-to-action View om het rapport te bekijken en de mogelijkheid om andere rapporten van de auteur te bekijken) en daarbij een aantal gerelateerde onderzoeksrapporten en een aantal gerelateerde Q&A onderwerpen (Ask The Experts). Goede informatievoorziening.
Als ik op de knop View klik krijg ik natuurlijk het rapport te zien:
Overigens was de inhoud van het rapport niet echt wat ik ervan verwacht had, het ging eigenlijk uitsluitend over employer branding en ook nog enige informatie over de kanalen waarlangs met kandidaten kan worden ‘engaged’. Maar dat is het wel een beetje. Waarbij het verder opviel dat Bersin zich uitsluitend beperkt tot Amerikaanse voorbeelden. En dat terwijl Europe en zeker Nederland in mijn optiek ver voorloopt op zowel employer branding als candidate experience in vergelijking met de VS. Aangezien Bersin van plan is de sprong over de plas te wagen en in Europa aan de weg te timmeren, heeft zij bij deze maar meteen even de nodige verbeterpunten op de agenda.
Via de link op de auteursnaam kom ik ook het nodige onderzoek van de betreffende auteur op het spoor:
Verder is er een Q&A onder de naam Ask the Experts:
Een dergelijke sectie kan natuurlijk nogal snel overbevolkt raken (en dat is hier zeker het geval), maar gelukkig zijn er de nodige verfijningsmogelijkheden:
Voor de volhardende en nieuwsgierige HR/recruitment professional is hier zeker het nodige te ontdekken, maar dat vereist inderdaad behoorlijk wat huisvlijt.
De verschillende auteurs hebben elk ook een eigen blog binnen BersinInsights, en er is een uitgebreid lexicon met alle gebruikte termen. Maar met name het onderdeel Solution Providers is in mijn optiek zeer waardevol. Hier zijn rapportages van een zeer groot aantal HR software leveranciers te vinden; waarbij de omvang van de informatie weliswaar sterk kan varieren maar waarbij voor een orientatie op een eventuele long list een enorme rijkdom aan informatie te vinden is:
Niet alleen wordt informatie over het bedrijf getoond, ook alle Bersin rapporten waarin in dit geval Taleo voorkomt, worden aan de rechterzijde getoond. Verdomde handig.
Conclusie
Voor de HR en recruitment professioneel op zoek naar informatie over het eigen vakgebied lijkt BersinInsights zonder meer een waardevolle bron van informatie. De toepassing maakt het vinden en ontsluiten van de informatie zeer eenvoudig en lijkt in veel opzichten op de toepassingen van haar grote collega’s Gartner en Forrester.
Bersin is voornemens haar invloedssfeer uit te breiden richting Europa, en lijkt meer dan voldoende in huis te hebben om die beweging te kunnen maken. De Amerikaanse roots zullen dan wel moeten worden aangevuld met Europese roots omdat de inhoud van de rapporten van Bersin voor bepaalde aandachtsgebieden zeker achterloopt bij de huidige best practices in Europa. Dit geldt in ieder geval voor ontwikkelingen rondom employer branding en candidate experience waar de VS fors achterloopt op de praktijk in ons kleine kikkerlandje.
1 Comment