Coosto komt met GeoMark

Coosto GeoMarkHet was begin februari toen ik voor het eerste hoorde over een nieuwe ontwikkeling bij Coosto, real-time geo. De social media monitor wilde hiermee een geografische component aan het doorzoeken van alle social media berichtjes bieden. En vandaag lanceerde dan eindelijk wat nu GeoMark is gedoopt. En wat is GeoMark?

Deze feature verzamelt vanuit alle social media platforms berichten met een locatiekenmerk in de tekst, zodat er analyses op toegepast kunnen worden. GeoMark (BETA) is de eerste social media tool met geografische analyse op basis van tekstkenmerken in plaats van geotags, zoals GPS-locatie.

Goed, dat was de officiele informatie, maar hoe ziet GeoMark er dan uit?

Nou, een zoekopdracht verzinnen is in dit verband natuurlijk niet zo spannend, want ik ga er vanuit dat heel wat social media berichtjes met de tekst “vacature” ook wel iets van locatie-informatie zal bevatten. En het is natuurlijk ook nog eens een zeer populair woord, zoals onderstaande grafiek laat zien:

image

Meer dan 1,7 miljoen social media berichtjes met het woord “vacature” sinds 1 januari van dit jaar. Dat is een fors aantal! Maar hoeveel van die berichten hebben nou een locatiekenmerk? Nou, dat blijken er meer dan 900.000 te zijn; en formidabel hoog percentage. En GeoMark geeft hiervan de volgende weergave:

image

Zeer fraai, op deze manier krijg ik toch een redelijke indruk van de geografische verdeling van het vacature-aanbod hoewel ik dat natuurlijk nooit hardop kan zeggen.

Als ik met mijn muis over een gemeente beweeg zie ik het aantal (social media berichtjes met het woord “vacature”) voor de betreffende gemeente in beeld. In bovenstaand voorbeeld is Utrecht dus in 77.404 van dat soort berichtjes genoemd. Alleen blijkt het in het specifieke geval van Utrecht niet alleen om de gemeente maar natuurlijk ook om de provincie te gaan:

image

Maar Utrecht is in dit geval een uitzondering.

Met deze nieuwe toepassing biedt Coosto een verdraaid interessant inzicht, waarbij in het specifieke voorbeeld van “vacatures” Jobfeed ook weleens op een nieuw idee kan zijn gebracht. Maar het aantal toepassingsmogelijkheden van GeoMarkt is in principe eindeloos.

Zo wordt direct duidelijk dat Friesland warmloopt voor de elfstedentocht:

image

Maar ook dat die koele Friezen weinig tot niets hebben met carnaval:

image

Overigens klopt het natuurlijk niet wat ik hier zeg, want er kunnen natuurlijk talloze Friezen zijn die iets over carnaval en Breda twitteren. Tenslotte is dat de manier waarop Coosto naar de informatie kijkt. Maar het was natuurlijk wel heel verleidelijk om de data op deze manier te interpreteren. Waarmee meteen duidelijk wordt dat de gebruiker goed moet blijven nadenken bij het zien van dit soort kaartjes.

Maar het beeld is denk ik wel duidelijk, een nieuwe manier om naar het social media signaal te kijken, althans voor dat deel waar de berichtjes iets van locatie-informatie bevatten. Een bijzonder interessante manier waar ik nog eens uitgebreid mee moet gaan spelen om het allemaal te snapgoed te gaan begrijpen.

Geef een reactie

2 Comments