Er is weer eens een ATS gelanceerd, maar in tegenstelling tot wat je zou verwachten is het geen freemium gevalletje. Workable is alleen gedurende haar beta fase gratis. En daar heb ik dus maar meteen even gebruik van gemaakt.
Dit is wat Workable over zichzelf zegt:
We are re-imagining the way hiring works. We’re ditching resumes, replacing them with online profiles. We’re designing a screening and applicant tracking process that works. We’re building the kind of software that we would want to use ourselves: simple, efficient and gorgeous
Ah… fijn. We hebben weer eens een start-up die het recruitmentleven volledig gaat veranderen. Overigens overdrijft Workable niet; alleen de manier waarop haar toepassing het recruitmentproces wijzigt, zorgt ervoor dat hele volksstammen niet kunnen solliciteren. Lekker rustig…
De homepage
Dit is de homepage van Workable:
Jawel, de homepage van Workable is er eentje in de onderttussen steeds groter wordende serie lange homepages waar alles over de site staat uitgelegd. In grote, duidelijke blokken. Een onvervalste trend die ondertussen naar alle waarschijnlijkheid als een best practice mag worden gezien.
Aanmelden bij Workable
Aanmelden gaat via de LinkedIn API, waarbij ik in een aantal stappen mijn account moet activeren. Als ik dat eenmaal heb gedaan krijg ik de keuze voorgelegd wat mijn eerstvolgende stap is:
Natuurlijk kies ik ervoor om min eerste vacature in te voeren, en ook deze keuze leidt tot een wizard die mij door het proces heen moet leiden:
Jawel, maar liefst 5 stappen om een vacature de wereld in te slingeren.
Waarbij de tweede stap bestaat uit het opgeven van must-have’s, nice-to-have’s en eventuele vragen die ik de sollicitant zou willen stellen:
Merkwaardig genoeg kan ik alleen maar zeer compacte nice-to-have’s plaatsen. De reden? Simpel, omdat Workable ervoor heeft gekozen deze op een zodanige manier te presenteren dat uitsluitend zeer korte kwalificaties passen:
Mijn melige nice-to-have hebben teveel tekens en passen dus niet in het microscopische hokje dat Workable hiervoor heeft gereserveerd. Met als gevolg dat deze kwalificaties dus in het echt in het geheel niet worden getoond…. Technologie dicteert?
In de vierde stap kan ik collega’s uitnodigen om mij te helpen:
Een interessante stap, vooral omdat deze door Workable is geintegreerd in het opstellen van een vacature. Een stap verder (niet slechts collega’s maar ook anderen contacten) en je hebt een geintegreerd referral programma binnen een ATS.
In de vijfde en laatste stap kan ik mijn vacature publiceren:
Hierbij wordt de vacature gepubliceerd binnen het eigen domein van Workable, zoals uit onderstaande url duidelijk blijkt:
Maar gelukkig blijft het daar niet bij. Afgaande op de opmaak van deze URL zal Google daar bijzonder weinig mee doen, daarnaast heb ik weinig illusie over de vindbaarheid van de vacature.
Workable biedt echter een aantal manier om de vacature in het rond te strooien. Zo biedt de site een code snippet die zorgt voor een Apply for this job knop die kan worden geplaatst op locaties waar de vacature terecht gaat komen:
En, nog veel belangrijker, een aantal mogelijkheden om de vacature te verstrooien over de eigen sociale netwerken:
Dat wasdus het vacature-aanmaak stuk.
Dan nu het deel waar de kandidaat op basis van de vacature na een sollicitatie instroomt in Workable. dat gaat als volgt. Bij de gepubliceerde vacature is dit te zien:
Inderdaad, ik kan uitlsuitend met mijn LinkedIn profiel solliciteren. Geen (up-to-date) LinkedIn profiel of geen behoefte om met jouw LinkedIn profiel te solliciteren? Tough shit, dan kan je niet op een vacature reageren die via Workable is gepubliceerd.
Ik ga via de knop Apply for this job with LinkedIn overigens niet naar de Apply with LinkedIn interactie maar naar de LinkedIn API; een minder gebruiksvriendelijke interactie. En ik zie verder niet de naam van het bedrijf waarbij ik denk te solliciteren maar de naam Workable. Wat op zijn zachtst gezegd zeer verwarrend is. Maar wie maalt er nog om privacy…?
Als mijn gegevens eenmaal in Workable zijn gepompt krijg ik ook nog even dit te zien:
Ik moet eerlijk zijn van Workable, dus vul ik alles redelijk eerlijk in.
Wat overigens tot gevolg heeft dat ik bij Workable weliswaar als kandidaat binnen komen maar ook meteen in het vakje rejected wordt gepropt:
Met andere woorden, het is beter om glashard te liegen dan om de waarheid te spreken. Tenminste, als het de bedoeling is om een mens van vlees en bloed te spreken in plaats van onder een electronische grafsteen terecht te komen.
Overigens ziet de mijn profiel binnen Workable er zo uit:
Bij een kandidaatprofiel zit enige workflow; zo kan ik een kandidaat afwijzen; ik kan de kandidaat promoveren tot in review of ik kan de kandidaat meteen op een shortlist plaatsen (waarbij ik dan vervolgens een drietal opties krijg (phone screen, interview en offer). Verder is er natuurlijk de mogelijkheid om uiteindelijk aan te geven of een kandidaat in dienst is genomen, maar we hebben het hier over een ATS, wie heeft er ooit in een ATS ingevuld dat iemand in dienst is genomen?
Interacties tussen kandidaat en ATS kunnen worden gevolgd:
En dat is het wel zo’n beetje.
Overigens nog even twee screenshots van de testomgeving van Workable, om een meer gevulde situatie te tonen. Met allereerst het dashboard met openstaande, gesloten en gearchiveerde vacatures:
Laten we eerlijk wezen; een meer dan overzichtelijke pagina. Als je tenminste niet al teveel vacatures hebt want dan kan er sprake zijn van een heel, heel lange pagina waarbij de gemiddelde recruiter per direct een muisarm zou oplopen.
Verder is duidelijk dat kandidaten alleen maar via de vacature kunnen worden bekeken. Ai… het datamodel is hier blijkbaar koning. Er is geen perspectief waarbij ik alle kandidaten kan bekijken; ongeacht de vacature waar zij op hebben gereageerd. Daar zal Workable natuurlijk wel iets aan moeten doen.
En dit is een overzicht van de kandiaten in review voor de vacature Head of Account Management:
En dat is het wel zo’n beetje.
Workable is een fraai uitziend ATS, gericht op het MKB-segment waarbij het middenbedrijf niet te groot moet zijn. Want zijn er een groter aantal openstaande vacatures dan wordt Workable al snel onoverzichtelijk. De belangrijkste vraag bij dit segment van bedrijven is natuurlijk: welk deel van hun vacatures levert kandidaten op met een LinkedIn profiel? En wat moeten al die andere kandidaten doen?
Discussie
Ik heb met één van de oprichters, Nikos Moraitakis, een e-mail discussie gehad over de reden voor de keuze om alleen kandidaten met een LinkedIn profiel die daar ook nog eens mee willen solliciteren, toe te laten:
LinkedIn is a deliberate choice. Although it is not ubiquitous, it is near-ubiquitous in white-collar jobs, so many SMEs in the English-speaking world expect candidates to either have a profile or to prepare one when they are in a job search.
Our bet is that over time more an more of the paper-resume data will migrate 100% to online profiles.
Maar vervolgens komt de feitelijke reden van deze keuze boven tafel, en dat blijkt vooral een technische te zijn: werkzoekende sollicitant te maken:
The benefit of online profiles is that data comes structured and can be represented by an ATS in a manner that facilitates screening and selection at much greater efficiency.
Overigens kijkt Workable voor de (nabije) toekomst naar meerdere alternatieven:
Soon we will enable professional recruiters to upload shortlists on our clients’ job openings by sending resumes that we will be parsing automatically into structured form, and in the future we will also implement connections with BranchOut, Xing and Viadeo.
So, my position is not "LinkedIn-or-die". It is rather "no unstructured PDF".
And yes, we’re taking a bet that while today it’s a bit of a leap for some companies, we think that in 1-2 years it will be much less so.
Altijd een uitdaging om als startup de ambitie te hebben om de wereld om je heen te veranderen en tegelijkertijd een boterham te verdienen. Revoluties leveren aanzienlijk minder op dan evoluties…
Conclusie
Workable is zonder meer een fraai uitziend ATS. Alleen loopt het het risico een fraai uitziend en leeg ATS te zijn als aan de huidige opzet wordt vastgehouden waarbij kandidaten uitsluitend kunnen solliciteren met een LinkedIn profiel. Waarmee voor hele functiegroepen vrijwel de volledige populatie aan potentiele kandidaten wordt uitgesloten of wordt gedwongen om een LinkedIn profiel aan te maken.
Werf je als bedrijf uitsluitend hoger opgeleiden die gegarandeerd allemaal een up-to-date LinkedIn profiel hebben dan is Workable een ATS die het waard is om te bekijken. In alle andere gevallen is het beter om Workable links te laten liggen tot het bij zinnen is gekomen en ook andere vormen van solliciteren biedt waarbij de kandidaat niet het slachtoffer is van het technocratische perspectief van datastructurering.
Adriana van Schalken | Payroll Works
says:Uitgebreid review! Na het lezen twijfel ik alleen of ik hier gebruik van ga maken in de toekomst.
Ik zag in je tekst een klein foutje (minimaal). Na de screenshot van dat je aangemeld bent bij Workable, staat min, moet denk ik mijn zijn?
” Natuurlijk kies ik ervoor om min eerste vacature in te voeren, en ook deze keuze leidt tot een wizard die mij door het proces heen moet leiden: ”
Groeten, Adriana