De 10 geboden van De Telegraaf

GrafsteenIn het bedrijf waar vroegere Hyves CEO Marc de Vries tegenwoordig verantwoordelijk is voor alles wat met digitaal te maken heeft, is een blunder van epische proporties begaan door het uitvaardigen van een (social media) oekaze aan werknemers van De Telegraaf. Ik ga er gemakshalve vanuit dat De Vries niet is geconsulteerd voordat de oekaze is verstuurd. Of liever gezegd:  ik hoop van harte dat hij niet is geconsulteerd…

De Telegraaf heeft als verlate Sint surprise haar Sociale Media Richtlijnen uitgevaardigd; om de merknaam van De Telegraaf en persoonlijke merknamen van redacteuren en medewerkers te versterken. En die richtlijnen zijn van een zo onbeschoft autoritair gehalte dat hier beter van de 10 geboden van De Telegraaf kan worden gesproken. Medewerkers worden tot klapvee gereduceerd; diacots die collectief als spreek- en luisterbuis van De Telegraaf dienen te acteren. Natuurlijk via hun persoonlijke social media accounts. GooodJob is er niets bij…

Wat is de rationale voor het uitbrengen van Sociale Media Richtlijnen? Nou, dat is een bijzonder ordinaire:

Voor een gerenommeerde titel als De Telegraaf en haar onderliggende merken, betekent dit dat wij geen monopolie meer hebben op onze distributie. We zijn voor het bezoek aan onze websites meer en meer afhankelijk van degenen die ons nieuws delen.

Dit is niets anders dan een onderhuidse werkopdracht aan alle medewerkers; retweet of wees bereid de consequenties te aanvaarden. Maar hier blijft het niet bij. Wat te denken van dit gebod:

Wij adviseren om één account per netwerk op na te houden, waar zowel persoonlijk als professioneel gebruik van wordt gemaakt. Redactieleden dienen zichzelf te identificeren als zijnde van De Telegraaf of een van de onderliggende merken indien zij op enigerlei wijze hun accounts voor het werk gebruiken. U hoeft De Telegraaf niet op te nemen in uw Twitter of andere gebruikersnamen, en men dient een persoonlijke afbeelding (geen Telegraaf-logo) voor de profielfoto te gebruiken. Maar u dient zich wèl in uw profiel als een medewerker van De Telegraaf of een van de onderliggende merken te identificeren.

Hilarisch, De Telegraaf claimt hier feitelijk de persoonlijke accounts van haar medewerkers. Maar dat is nog niet voldoende. Let op:

Redactieleden mogen geen politieke connecties in hun profiel opnemen en dienen geen e-mailberichten of artikelen te posten die politieke standpunten weergeven.

Leden van de redactie onthouden zich van activiteiten en gedragingen (waaronder conflicterende belangen) die vragen of twijfels kunnen oproepen over hun professionele, journalistieke integriteit en/of de onafhankelijkheid van De Telegraaf. Dat betekent onder andere dat redactieleden moeten afzien van het posten van hun mening over controversiële publieke vraagstukken. Ook het deelnemen aan een georganiseerde actie ter ondersteuning van bepaalde doelen of bewegingen is niet toegestaan.

Jawel, De Telegraaf bemoeit zich met de persoonlijke levenssfeer van haar medewerkers. Alsof het niets is. En deze muilkorf wordt in onderstaande geboden nog verder gespecificeerd:

1. Wanneer men op iemand (en dit kan ook een (sport) team, bedrijf of beroemdheid zijn) afgeeft, stelt dit de redactieleden en De Telegraaf en of haar onderliggende titels in een slecht daglicht.
Voorbeeld: Stelt u zich eens voor dat u tweet gezien wordt door iemand die het doelwit is van uw commentaar. De persoon of organisatie die u belachelijk maakt is er wellicht een waarmee een andere collega een relatie probeert te ontwikkelen als bron.

2. Wanneer u of uw redactie verslag uitbrengt over een onderwerp – of u hebt de supervisie over mensen die dat doen – heeft u de bijzondere verplichting om neutraal te zijn in uw tweets. Wanneer het maar even mogelijk is, creëer dan een link naar De Telegraaf kopij, waar we de ruimte hebben om alle invalshoeken weer te geven.

Welke krankzinnige idioot heeft in een ivoren toren dit geschreven? Het massamedium krant loopt op haar laatste benen maar de schijndode denkt met haar laatste ademstoot nog even de wereld 10 jaar terug te draaien? En sinds wanneer geeft De Telegraaf kopij alle invalshoeken weer??

Nog een pareltje:

Retweets mogen, evenals tweets, niet op een dusdanige wijze geschreven worden dat het lijkt alsof u een persoonlijke mening geeft over de actuele vraagstukken. Een retweet zonder commentaar van uzelf kan makkelijk gezien worden als een teken van goedkeuring van het geen u doorgeeft. Deze ‘ongewijzigde ’ retweets dient men te vermijden. Oók zou u niet simpelweg Twitter’s “retweet” knop bij dergelijke tweets moeten aantikken.

Jawel, de wurrgreep van De Telegraaf reikt ver. Zover zelfs dat De Telegraaf denkt te kunnen bepalen met wie je connecties mag maken. Met je persoonlijke social media accounts wel te verstaan:

Het is aanvaardbaar om vriendschapsverzoeken voor Facebook te doen uitgaan en te aanvaarden naar/ van bronnen, indien dat noodzakelijk is voor redenen van verslaggeving. Echter het ‘vrienden maken’ met en het ‘leuk vinden’ van politieke kandidaten kan onder personen die niet vertrouwd zijn met het protocol van sociale netwerken de perceptie creëren dat De Telegraaf redactieleden voorstanders zijn. Daarom dienen redactieleden ‘vrienden maken’ en ‘leuk vinden’ te vermijden, tenzij zij daarvoor een belangrijke reden hebben in het kader van hun verslaggeving.

Afijn, het is duidelijk. De Telegraaf denkt volledige censuur toe te kunnen passen op alles wat haar medewerkers op sociale media uitvoeren. Nog niet eerder is door een uitgever schrijnender duidelijk gemaakt dat ze enig contact met de werkelijkheid volledig heeft verloren. Ik hoor bijna de volgende verzuchting in de directiekamer: kunnen we dat verdomde Internet en die social media niet gewoon uitzetten?

Als uitsmijter nog even het volgende:

De richtlijn mag daarom niet gelezen worden als een inperking van de activiteiten. Sterker nog, we moedigen onze redactieleden juist aan om actief deel te nemen aan sociale netwerken. Maar wél binnen het kader dat redactieleden geen persoonlijke meningen geven over actuele controversiële onderwerpen.

Whoehaha!

De dictator heeft gesproken. En als sociale media enigszins hun werk doen zal de dictator het pand per direct dienen te verlaten; tezamen met zijn/haar slippendragers. Het is in ieder geval te hopen voor de medewerkers van De Telegraaf. Hoewel enig zichzelf respecterend  lid van deze sekte natuurlijk per direct ontslag zou moeten nemen.

Geef een reactie