#123mobile: Corné Wielemaker (Maximum) cijfers van mobiel verkeer in recruitmentland

Logotype 123mobileOp de voor Corné typerende wijze, stuiterend en vol enthousiasme zodra hij cijfertjes mag laten zien, opent hij zijn presentatie.

Hij wil graag drie vragen beantwoorden met zijn verhaal:

1. Moet je een careersite mobiel optimaliseren?

2. Is mobile advertising geschikt voor employer branding?

3. Is mobile advertising geschikt voor directe werving?

Ik denk dat het antwoord driewerf Ja zal zijn, maar ik wil graag cijfertjes zien. En ik hoop dat Corné het D-woord niet zal laten vallen. Dit wil hij doen in 15 minuten: ongeveer 8 keer minder dan de gemiddelde Nederlander per dag mobiel online is. Wat mij betreft is dit gegeven al voldoende om de drie vragen inderdaad met Ja te beantwoorden.

Maximum heeft de groei van het mobiel gebruik van 10 relevante recruitmentsites die gehost worden door Maximum in kaart gebracht:

2011

2012

2013

4%

12%

23%

De procentuele groei van 2013 is een verwachting. We kunnen echter concluderen dat het groeit. En hard ook.

Het is dan ook onbegrijpelijk dat slechts 20% van de top 200 merken in Nederland een mobiele website heeft. Dus 80% heeft dit niet. 80% van de top 200 merken in Nederland is waarschijnlijk nog aan het overleggen, begroten, discussiëren over business cases en druk sceptisch aan het doen over het mobiele medium. Wake the fuck up!

De mobiele sites die er dan wel zijn, missen vaak essentiële functionaliteit omdat deze niet goed genoeg geoptimaliseerd is voor een mobiel apparaat. Dit betekent dat je de bezoeker soms maar een fractie van je identiteit (of je merk) kunt laten zien. Te vergelijken met een LinkedIn-profiel dat maar voor de helft is ingevuld, of een enkel zendende twitteraar.

Wat het ontwikkelen van een goede mobiele site lastig maakt is het feit dat nagenoeg geen enkel mobiel apparaat hetzelfde is, met name wat betreft de grootte van het scherm en de resolutie. Een foto die perfect wordt weergegeven op een HTC One X, kan bijvoorbeeld in het niet vallen op het grotere scherm van een iPad. En dan komen die mafkezen uit Cupertino vervolgens met een iPad mini! De frustratie is bij Corné duidelijk te merken.

Het antwoord op de legio aan afmetingen en resoluties is adaptive and responsive design. Te technisch om hier diep op in te gaan. Het is echter belangrijk om te weten dat we technieken hebben ontwikkeld om de website dynamisch aan te laten passen aan de schermgrootte en resolutie.

Vraag 1 is beantwoord.

Om de tweede vraag te kunnen beantwoorden laat Corné zien hoe de Politie reclame gemaakt heeft in bijvoorbeeld de mobile app/ game: DrawSomething. Een bekend spelletje voor mensen die Angry Bird niet meer leuk vinden of Wordfeud te moeilijk vinden. De advertentie leidde de bezoeker naar een filmpje en vervolgens naar een voor mobiel geoptimaliseerde pagina. De boodschap: kom bij ons werken.

De cijfers:

 

Q1 2012

Q2 2012

Q3 2012

Impressies

1.280.291

5.679.976

4.163.475

Kliks

8.728

29.518

35.014

CTR

0,68%

0,52%

0,84%

CPC

€ 0,57

€ 0,08

€ 0,14

Let wel: voor Q2 laat ik enkel de cijfers zien van het inmobi-kanaal.

Voor de niet (mobile) advertisementfans onder ons: CTR staat voor click-through-rate. Met andere woorden: het aantal keer dat er op een advertentie geklikt is, gedeeld door het aantal keer dat de advertentie getoond is. Nog makkelijker: 0,85% is behoorlijk veel.

Corné laat daarbij zien dat de kosten (gemeten aan de hand van Cost per Click) aanzienlijk lager uitvallen dat die voor alternatieve advertentiekanalen.

Een explosie van bezoekers. Open deur nummer twee is bij deze afgehandeld. Wederom een Ja.

Ik wilde cijfers en die kreeg ik ook. Misschien heb ik mezelf overschat, misschien is het punt dat Corné wil maken me al duidelijk. Als mobile advertising namelijk een bijdrage levert aan employer branding, dan doet het dit ook voor directe werving.

We hetzelfde idee van een mobiele advertentie te zien, dit keer van McDonalds. Boodschap: kom werken bij McDonalds. Resultaat: wederom explosief veel verkeer. De cijfers beginnen me te vervelen. Iets met 28% meer sollicitaties en dat is geweldig. Vraag drie is beanwoord.

Maar goed, de 15 minuten zitten er dan ook op. Ik haal opgelucht adem, want ik heb in zijn hele verhaal de term merkwerkers niet gehood, laat staan het D-woord…

En ja hoor. Nog in de laatste minuut moeten we nog even kijken naar het meest uitgekauwde social media recruitmentvoorbeeld van de afgelopen 100 jaar. Zucht.

Dit gastblog is geschreven door Laurens Tienkamp, de beste event gastblogger van Nederland

Geef een reactie