Hoewel ik niets eens wist dat TMG in de markt was om Wegener over te nemen, weet ik dankzij het FD nu wel dat TMG niet langer in de markt is. Waarmee De Persgroep mogelijk de enig overgebleven bieder is om de hele boedel op te kopen. Maar het artikel meldt ook dit:
TMG kijkt nog wel naar digitale activiteiten van de uitgever, zoals Autotrack, Jobtrack en Funda. Voor deze activiteiten is veel belangstelling, zeggen bronnen. Andere gegadigden zijn onder meer het Finse Sanoma en het Duitse Axel Springer.
Dat TMG daadwerkelijk interesse zou hebben in JobTrack lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk, of zou de promotie van Marc de Vries tot directeur Online (in september van dit jaar) tot een verandering van de strategie hebben geleid? De interesse van Sanoma zal ongetwijfeld evenmin op JobTrack zijn gericht.
Zou Axel Springer wel interesse hebben in de vacaturesite? Waarbij we ongetwijfeld over Axel Springer Digital Classifieds spreken, de club waar Stepsone is ondergebracht en die al de nodige online classifieds in Europa heeft opgekocht; met onder meer Totaljobs als belangrijke kraal. De belangstelling van deze club zal zich eerder richten op een site als Funda, maar misschien is ze bereid JobTrack als aanhangend vocht ook mee te nemen. Hoewel een integratie met StepStone Nederland dan weer een enorm gedoe lijkt te worden.
De vraag is welke van de genoemde partijen JobTrack als een asset zien. De Persgroep? Zeer onwaarschijnlijk. Sanoma? Zeer onwaarschijnlijk. TMG. (Zeer) onwaarschijnlijk. Axel Springer? Onwaarschijnlijk. Een nog onbekende partij? Twijfelachtig. Daarmee lijkt JobTrack op een heel klein Monstertje. Of, in deze tijd, als een soort meisje met zwavelstokjes. Met een steeds grotere kans op een vergelijkbaar einde.