Ik weet niet precies of en zo ja, wanneer NOA (u weet wel, de lobby van de printmedia vermomt als quasi-onderzoeksinstituut) met een nieuw sprookjesverhaal over de orientatie op de arbeidsmarkt komt; maar het leek me leuk om in de eventuele aanloop daarop even een kort realitycheck te doen. En ik pleeg daarvoor leentjebuur bij onze Amerikaanse vrienden (of meer precies de Newspaper Association of America (NAA)) waar de ontwikkeling van de omzet van vacature-advertenties voor printmedia het volgende beeld laat zien:
Omzetontwikkeling vacature-advertenties Amerikaanse printmedia, Q1 2000 – Q3 2012. Bron: NAA
Fraai hoor. In bijna 13 jaar tijd een omzetimplosie van 92%. De reden voor deze implosie. Ehhh… het Internet… Gelukkig is Nederland volstrekt anders, althans volgens NOA. Ruim een jaar gelden was dit namelijk de conclusie:
Orientatie op de arbeidsmarkt gebeurt voor 69% via Internet en voor 66% via printmedia.
Een heel lichte voorsprong voor Internet ten opzichte van printmedia. En dat was voor de allereerste keer, want tot die tijd had printmedia altijd de leiding gehad. Wat lopen wij toch achter op die Amerikanen!
NOA heeft tot op heden nog niets van zich laten horen. Dat is toch wel verrassend te noemen. En hoopvol…
Thomas
says:Volgens jouw grafiek was de vacature gerelateerde omzet in ALLE print in HEEL de US maar $ 2.500.000,- per kwartaal in 2000. Dat lijkt me wel heel weinig voor zo een groot land in tijden van relatieve voorspoed. Weet je zeker dat je de juiste data hebt?
Marc Drees
says:Vermenigvuldig met 1.000… My bad.
Marc Drees
says:Grafiek aangepast; toont nu miljarden in plaats van miljoenen
Peter
says:NOA is een beetje zoals ” Wij van WC eend adviseren…..”