Tegen de achtergrond van een steeds verder oplopende werkloosheid en daarmee ook een snel stijgend aantal aanvragers en ontvangers van een WW-uitkering is het nog altijd voortdurende onvermogen van UWV om Mijn UWV weer beschikbaar te krijgen extra schrijnend. Vooral omdat naar nu blijkt het change management proces bij UWV een lachtertje is:
Na de mislukte softwareupdate om de performance van het Mijn UWV-portal te verbeteren, proberen de betrokken leveranciers IBM en Unisys de oude situatie van medio december te herstellen.
De situatie van half december? Dat is een (potentieel?) dataverlies van meer dan drie weken? Hoe kan dat in hemelsnaam? En waarom moet een rollback zo tergend lang duren?
In dit verband is de homepage van Unisys Nederland overigens extra schrijnend:
Maar dat potentiele dataverlies is nog niet eens het enige; blijkbaar is het testen van een update van Mijn UWV evenzeer een farce:
Daarbij speelt mee dat testen lastig is omdat het achter een DigiD-omgeving plaatsvindt. ‘De softwareupdate is wel getest, maar eigenlijk beschikt het UWV over te weinig nep-inschrijvers – niet-bestaande DigiD’-inlogcodes en Burgerservicenummers – voor een soepel testtraject. Wij zijn benieuwd hoe andere instanties die met DigiD werken daarmee omgaan.’
Onvoorstelbaar… Het is lastig om te testen… En die laatste zin is een extra brevet van onvermogen. UWV is nu ineens benieuwd naar hoe andere instanties met DigiD testen? Dat is niet bekend, terwijl het zo ‘lastig’ is?? Holy shit!
Hoe kan een overheid een permanent blunderende uitvoeringsorganisatie als UWV haar gang laten gaan? Zowel voor gebruikers van Werk.nl als van Mijn UWV is dit een volstrekt onacceptabele situatie. En dit is een organisatie die vanaf 2015 alleen nog maar via Internet te benaderen is…
Als extra kleur; ik kreeg vandaag onderstaande foutmelding toen ik via Werk.nl de Nieuwsflits Arbeidsmarkt probeerde te downloaden in verband met de groei van het aantal WW-ujitkeringen in december 2012:
Het was een directge link vanuit de PDF van het CBS naar aanleiding van de werkloosheidscijfers van vanochtend. Hoezo is mijn portal session no longer valid?
Bizar…
Frederik
says:Nadat zelfs Marc Drees erover begon moesten de leveranciers en het UWV natuurlijk wel haast maken, en tadaa, hij doet het weer!
@Marc, wil je voortaan eerder een kritisch bericht schrijven?
Marc Drees
says:Nonsens, ik weet vrijwel zeker dat er keihard door alle partijen is gewerkt om dit in orde te maken. Het laat onverlet dat dit een gevalletje “put dempen na verdronken kalf” is. Waarbij het afwachten is of die put wel permanent is gedempt…
Carlos
says:Hmm wat zouden ze bij UWV zegegn dat de toegevoegde waarde van werk.nl is op een markt met een aantal sterker wordende commercieble, gratis vacaturesites?Zouden ze zegegn dat een eigen UWV database met vacatures het makkelijker maakt om mensen aan het werk te helpen? En hoe serieus nemen ze hun consultants/werkcoaches daarmee?
Thomas
says:Je zou, zonder dollen, je blogs eens moeten bundelen en richting een kamerlid sturen. Ik ben bang dat maar weinig beleidsmakers RM volgen maar kan me niet voorstellen dat wanneer ze een dergelijk gedetailleerde tijdslijn gepresenteerd krijgen ze hun ogen toeknijpen.
Doe er een verbetervoorstel bij en je kan er zo een consultancy-klus aan vast plakken.
Marc Drees
says:Daar zou ik echt op zitten te wachten…
Thomas
says:Wel de komende 50 jaar gegarandeerd werk 🙂
Marc Drees
says:Weet je wel hoe oud ik ben?
Gerard van der Schaaf
says:Marc, zullen wij morgen samen in de auto stappen en naar Den Haag rijden ? Gaan wij ze daar eens kort en bondig tekst en uitleg geven.
Gerard
Marc Drees
says:Waar kan ik je oppikken?