De grote uitzendbedrijven verliezen massaal marktaandeel in Nederland en België. Dat blijkt uit een analyse van RecruitmentMatters. Giganten Randstad, USG People en Manpower onderpresteerden in vergelijking met de marktgemiddelden van België en Nederland.
En dat geeft aan hoezeer de uitzendreuzen van de midden- en kleinuitzenders verschillen in omzetontwikkeling. De prestaties van de marktreuzen wegen zwaar op de geregistreerde marktgemiddelden (van de ABU in Nederland en van Federgon in België). Als een gigant als Randstad – goed voor een kwart van de markt in de Benelux – 3 procentpunt onderpresteert bij de marktgemiddelden, dan kunnen we er grofweg van uitgaan dat de andere uitzendbedrijven met 1 procent overperformen.
Voor de duidelijkheid: De Grote Vier zijn goed voor 44 procent van de markt en presteerden sinds begin 2011 gemiddeld 2 procentpunt onder de markt. Reken gerust zelf uit hoeveel omzetgroei mkb-uitzenders daartegenover zullen zetten…
Benelux: Omzetgroei (yoy, in procenten) van Randstad, USG People, Adecco en Manpower t.o.v. Marktgemiddelde, 2011 t/m Q3-’12
Uitzondering Adecco
Adecco is de enige uitzondering. De Zwitsers outperformden de markt sinds begin 2011 gemiddeld met 1 procentpunt. Het bedrijf profiteert van de zwakkere positie van zijn rechtstreekse concurrenten – iets wat mogelijk te maken heeft met de ten opzichte van Randstad en USG People lage marge die Adecco in de Benelux behaalt.
Arbeidsmarkt Benelux: Marktaandelen (2011)
Dankzij de omzetgroei van Adecco is Manpower dan ook geen bedreiging meer voor de nummer-driepositie van de Zwitsers in deze markt waar het bedrijf nooit een bepalende voet aan de grond heeft gekregen. De omzetgroei van Manpower is zowel in Nederland als in België na de zomer ingestort. Welke marge de Amerikanen in deze markten boekt, maakt Manpower niet bekend.
Eén markt
De Nederlandse en Belgische flexmarkten groeien naar elkaar toe. Terwijl Belgische behoefte aan arbeidskrachten sterk bepaald wordt door industriële arbeidskrachten, is de vanouds grote Nederlandse vraag naar witteboordenarbeid sinds de crisis nooit echt hersteld. Toch is de Belgische cyclus nog altijd geprononceerder dan de Nederlandse – zo blijkt uit onderstaande vergelijking van de gemiddelde marktgroei in Nederland (door de ABU geregistreerd) en die van België (van brancheorgaan Federgon).
Gemiddelde omzetgroei (in procenten, yoy) uitzendmarkt Nederland (ABU) en België (Federgon) 2008-2012
1 Comment