Deze week leverden zowel Monster als LinkedIn hun rapportcijfers op; de resultaten over het 4e kwartaal en over heel 2012. De omzet van Monster over 2012 bleef steken op $890 miljoen, LinkedIn kwam tot $972 miljoen. LinkedIn rapporteerde vol trots dat ze de grens van 200 miljoen ‘members’ had overschreden, Monster heeft al jarenlang meer dan 250 miljoen cv’s in haar cv-database. EBITA van Monster was $90 miljoen, LinkedIn scoort $223 miljoen.
Op basis van dit soort informatie zou een oppervlakkige beschouwer tot de conclusie komen dat van deze twee online recruitment reuzen LinkedIn een hogere waardering zal hebben; pak hem beet van een factor 2 als naar de EBITA wordt gekeken. En daarmee zou de oppervlakkige beschouwer er grandioos naast hebben gezeten…
Want de beurswaarde van LinkedIn staat op dit moment gelijk aan 16,6 keer de omzet terwijl de beurswaarde van Monster op 0,7 keer de omzet uitkomt. Een factor 23,5 verschil in waardering op basis van de omzet over 2012! En dat voor wat feitelijk twee vacaturesites zijn, hoewel LinkedIn een aanvullende revenue stream heeft van betalende ‘members’.
Maar LinkedIn is een ‘social’ bedrijf en Monster is een vacaturesite van de vorige generatie. LinkedIn groeit terwijl Monster krimpt. Monster staat al een jaar in de etalage zonder dat enige koper zich heeft gemeld terwijl LinkedIn in heel wat etalages kan kijken en ongetwijfeld ook zelf bekeken wordt door de enkeling die voldoende diepe zakken heeft. En last but no least; LinkedIn heeft als CEO Jeff Weiner, Monster heeft Sal Iannuzzi. En wat een verschil is dat…
Jeff Weiner is een vloeiende en overtuigende spreker die in publieke gelegenheden uitstekend uit de verf komt; Iannuzzi is geen native English speaker die een ongekende hoeveelheid uhhs.. in zijn teksten weet te verwerken. Waarmee het beeld van een succesvol jong bedrijf versus een verwarde dinosaurus nog verder wordt versterkt. En dat doet het imago van Monster geen goed.
Naar aanleiding van de op donderdag gepresenteerde kwaartaal- en jaarcijfers onderging de beurskoers van beide bedrijven een forse correctie. Die van Monster zakte fors in elkaar:
Op dit moment staat het aandeel Monster dus op $5,44. En dat terwijl het bedrijf in 2006 nog tot een beurskoers van tegen de $60 aanzat. Het kan verkeren…
Daarentegen explodeerde de beurskoers van LinkedIn:
Het bedrijf werd in 1 dag maar liefst $2,9 miljard meer waard! Holy crap. En plaats dit even in perspectief; die $2,9 miljard is 4,6 keer de huidige beurswaarde van Monster.
Met andere woorden, LinkedIn werd gisteren 4,6 Monsters meer waard…
De kansen dat Monster nog gekocht gaat worden zijn vrijwel tot nul gedaald. Ze zullen zelf moeten blijven doormodderen tot de laatste medewerker het licht uitdoet. Een droevig einde voor een eens zo onaantastbaar geacht bedrijf. En een belangrijke waarschuwing voor LinkedIn…
1 Comment