LinkedIn: new and improved job search? Nehh…

Een paar dagen geleden kreeg ik een promomailtje van LinkedIn in de electronische brievenbus waarin het grootste professionele netwerk ter wereld claimt dat zij met mij in het achterhoofd een redesign van LinkedIn Jobs heeft doorgevoerd:

E-mail LinkedIn

Nou, dat wil ik weleens zien!

Als ik op de link Explore Jobs in de e-mail klik, krijg ik dit te zien:

image

Dat ziet er lekker uit. Als je er tenminste vanuit gaat dat ik als werkzoeker vooral op zoek ben naar logo’s. En dat het presenteren van vacatures naast elkaar voor mij als werkzoeker prettig scannen is… Want anders ziet het er allemaal nogal onhandig uit.  En dan is er nog de wel zeer grote variate aan ”relevant jobs” waarmee bij mij automatisch vraagtekens ontstaan over de kwaliteit van de achterliggende ‘match-engine’.

Maar wat ik vooral merkwaardig vind is de volledige afwezigheid van verfijningsfuncties. Want dat zou ik als werkzoeker namelijk heel erg prettig vinden. Helaas heeft LinkedIn niets aan mij gevraagd, hoewel ze wel claimt dat deze pagina met mij in het achterhoofd ontworpen is…

Ondanks deze teleurstellingen ben ik nog altijd nieuwsgierig wat LinkedIn nog meer voor mij heeft bedacht. En daarom klik ik op de onder het zoekveld aanwezige link Advanced Search:

image

Toe maar, sectoren en functiegroepen. Dat is me nog eens een whopper van een advanced search… Maar als ik daar dan gebruik van maak en op de knop Search klik, krijg ik opeens vacatures in een totaal andere interface aangeboden:

image

Dit is overigens de oude interface, hier is geen enkel redesign bij aan te pas gekomen. Maar het is vooral het grote verschil in presentatie van vacatures wat me hier opvalt. Is consistentie in presentatie geen overweging geweest? Een aspect wat ik als werkzoeker best prettig had gevonden. En wat in het achterhoofd van LinkedIn dus ook een rol had moeten spelen.

Opvallend is verder de visual met de nogal gevaarlijke tekst: We show these jobs to the best candidates. Een wervend bedoelde tekst om bedrijven ertoe te verleiden om vacatures op LinkedIn te plaatsen. Maar als de betreffende vacatures op geen enkele manier matchen met mijn LinkedIn profiel wordt die wervend bedoelde tekst ineens een bijzonder negatieve.

En dan is er nog dit. Als ik bij mijn ‘advanced search’ op de hyperlink More options (rechts van de Search knop) klik, krijg ik dit te zien:

image

Jawel! Een separaat advanced search scherm… Dat is wel heel erg 2008.

Hoewel LinkedIn graag (ook) een vacaturesite wil zijn, lijkt het bedrijf nog een zeer lange weg te moeten gaan voordat het zover is. Het redesign is flinterdun en beperkt zich tot een merkwaardige pagina met een matrix aan logo’s. LinkedIn lijkt, in tegenstelling tot hun claim, op geen enkele manier aan de werkzoeker te hebben gedacht.

Geef een reactie