Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. En het gaat nog altijd slechter met de gezondheid van die consument (en van de economie) als we kijken naar de autoverkopen in de PIIGS-landen:
Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – februari 2013. Bron: ACEA
Portugal lijkt zich gestabiliseerd te hebben, voor Spanje, Italie en Ierland is het krimp, krimp en nog eens krimp. Opvallen genoeg is er bij Griekenland een maand zonder daling te zien, maar dat is een paar maanden geleden ook al gezien dus even wachten of er eindelijk een bodem onder de krimp in Griekenland is gekomen. Op een niveau dat bijna 80% onder het niveau van dat van 2008 ligt…
Ondertussen zijn we ook in Nederland weer in een krimp beland. Vorige maand was die krimp, op basis van een 12-maands gemiddelde nog slechts 1%, deze keer is de krimp al doorgschoten naar 4%. Dat gaat wel heel erg snel… Duitsland weet er nog een miniscuul plusje uit te persen: +1%. En dat is het wel zo’n beetje.