Volgens Fred Paling (lid RvB UWV, portefeuillehouder Werk.nl) is er met Werk.nl niets aan de hand: [Werk.nl] draait. Zeker de afgelopen maanden draait het prima. Volgens André Timmermans (directeur van de divisie WERkbedrijf bij UWV) is het met de beschikbaarheid van Werk.nl uitstekend gesteld: Sinds begin december hebben we in totaal 45 minuten storing gehad. Dat is 45 minuten te veel, maar het is wel beter dan het was.
En volgens werkzoekers was er op vrijdag 22 maart voor het eerst met Werk.nl niets aan de hand (met dank aan Coosto). Hoera! Er was wel een ander issue:
Dit kan Jobfeed zijn; tenslotte zijn de in Jobfeed aanwezige vacatures ook binnen Werk.nl beschikbaar, zij het achter DigiD. Dit kan voor de betreffende werkgever in potentie voor overlast zorgen (meer sollicitaties die moeten worden afgehandeld).
Dit is een ongemakkelijke situatie. Aan de ene kant is het bieden van maximale transparantie voor werkzoekers een manier om vermijdbare werkloosheid zo laag mogelijk te houden; aan de andere kant kan dit ervoor zorgen dat werkgevers met extra werk worden opgezadeld in een periode dat er geen capaciteit is voor dit soort werkzaamheden. Wat ervoor kan zorgen dat sollicitanten niets horen. Een duivels dilemma dat zou kunnen worden opgelost met een soort ‘bel-me-niet’ register. Eenmalig aanmelden en jouw vacatures verschijnen nergens anders ongevraagd publiekelijk zichtbaar.