Als internationaal IT recruiter, is het mijn plicht om ook de internationale ontwikkelingen op Recruitment gebied bij te houden. Dus in het kader hiervan, zit ik , samen met mijn business partner Gijs Notté, vandaag bij RecruitCamp in New York. Een Un-conference zoals we die ook van Bill Boorman kennen en vrijdag 26 april wederom in Amsterdam georganiseerd zal worden. De locatie is nu echter Broadway Av, downtown Manhattan. De ontvangst is met koffie, broodjes en fruit. Prima dus….. zoals eigenlijk alles hier. Welkom in the Big Apple……
We trappen af met een sessie van Jennifer King, Director Talent Acquisition bij een Amerikaanse verzekeraar. Zij gaat een discussie leiden over Analytics. Ze begint met een geinig inzicht in de Amerikaanse recruitment sector. Deze staat volgens haar nog in de kinderschoenen, is eigenlijk een sluitpost van HR, en op geen enkele manier is er sprake van een zelfstandige industry. Goed, ‘k was gelijk wakker. Die zag ik niet aankomen in het land waar eigenlijk alle grote Recruitment tools vandaan komen. Haar track ging over Analytics. Waar denkt u dan aan? Juist… Google, websites, conversie… Toch? Hoe anders hier…
De Recruitmentmanager van KPMG geeft een nog beter inzicht in de Amerikaanse Recruitmentt markt. Ze maken bij voorkeur geen gebruik van bureau’s en hun Recruiters worden gestuurd op basis van een Scorecard. De productiviteit van elke Recruiter wordt weergegeven met behulp van getallen, waarbij het functieniveau en de snelheid van invullen bepalend zijn voor hoogte van dit getal. Hoe hoger je getal, des te hoger is je bonus aan het einde van het jaar. Yep, we zitten in Amerika! De scorecard dus als synoniem voor Analytics. Interessant. In NL investeren veel organisaties in het ” Nieuwe Werken”. Dat is niet alleen maar mailen met de kinderen op schoot, maar vooral ook output realiseren die gemeten moet worden. Ook voor de rol als Recruiter. Heb gevraagd om de Scorecard. Als ik deze krijg zal ik deze delen. Dit krijgt sowieso nog een staartje. Nav van een tweet werd ik geattendeerd op een blog van Daphne van Lit. Toverwoord hier was Time to Productivity. Ook hier staat het inzichtelijk maken centraal. In mijn beleving is alles te meten. Ook voor Recruitment werk? Ook de productiviteit? In Amerika in ieder geval. Scorecards, Matrix modellen, en Glen Gathey mailde mij dat hij zojuist een Enterprise Performance Dahboard heeft geimplementeerd met de gegevens van meer dan 800 Recruiters. Goed, ik ga hier ook eens mee puzzelen. Zeer interessante materie dit. Duidelijk is in ieder geval wel dat waar wij in Nederland praten over het meetbaar maken van de inzet op social media, big data en candidate experience, analytics in Amerika nog steeds bedoeld om personen aan te sturen en af te rekenen op basis van hun productiviteit.
We blijven zitten in de Recource Room voor sessie 2, “How to make Hiring Manager Accountable door Barbara Salvador Giglio (Sr. Consultant at Capital One). We trappen wat open deuren in met SLA’s en duidelijk maken hoe belangrijk de rol van de manager is in het proces. Maar als de cultuur van het bedrijf er niet naar is, blijft het lastig. Mijn ervaring is in ieder geval dat je eigen Recruitment werkzaamheden duidelijk moet maken in het belang van de business van de manager. Deze heeft het druk en kan zich vaak daarom niet echt erg druk maken over jouw werk. Zijn eigen winkel begrijpt deze wel. Alles dus daarin plaatsen.
De sessie verschuift langzaam naar candidate experience. We leven in 2013 en een negatieve ervaring worden via twitter, facebook etc wereldkundig gemaakt. Voor zover een manager moeilijk te overtuigen is van zijn verantwoordelijkheid, wordt hier in Amerika dankbaar gebruik gemaakt van Glassdoor. Tsja, dat hebben we dan nog niet in Nederland.
Na de lunch gaan we verder met 4 elevator pitches van tech startups. Het publiek gaat uiteindelijk een winnaar aanwijzen en die krijgt vervolgens het recht om hierover op te scheppen. Maar dat is volgens mij een grondrecht in Amerika.
En de genomineerden zijn….
– Hire an Esquire: Soort marktplaats voor freelance juristen
– Krowrecruit: software platform voor werkenbij sites, inclusief mobiele toepassingen
– TalentBox: een video presentatie platform
– ZAO: referral management platform
… And the winner is.. ZAO! We gaan ze zien. In november 2013 komt men voor RIDE Amsterdam naar NL. Nu is testen al mogelijk. Ambitie hebben ze: “There no #1 Brand for the #1 hiring tool…..Referral!” Interessant is vooral hun Business model. Nog niet eerder gezien! Interessant bij Talentbox vond ik het 45 dagen gratis testen. Dat zouden meer tools moeten doen.
En door naar de volgende sessie met als titel “Do you really need any sourcing tool beyond the 800 pound guerilla? Trackleader is Valerie Coburn (Qdoba Restaurant Corporation). Met die aap van 375 kilo wordt in dit geval LinkedIn bedoeld. Antwoord is eenduidig, ja, maar LinkedIn is wel veruit de belangrijkste tool. Interessant is verder te melden dat er nauwelijks interesse lijkt te bestaan in people aggregators. Een organisatie als Talentbin is nauwelijks bekend. Ook de mogelijkheden van zoektechnology zijn nog niet echt doorgedrongen. In ieder geval een mooi moment om Textkernel onder de aandacht te brengen.
Tijd voor mijn verhaal. “How do you compete for tech talent? willen ze van me weten.
Ook in Amerika blijkt het erg lastig te zijn om goede IT-ers te vinden en worden ze met bootladingen tegelijk naar binnen gebracht vanuit de hele wereld.Men beaamt dat er een belangrijke rol is weggelegd voor de IT manager binnen het proces, maar tegelijker tijd wordt in Amerika de rol van de manager zo beperkt mogelijk gehouden. De reden hiervan is dat men als de dood is dat de manager iets doet of zegt dat mogelijk kan leiden tot een schadeclaim. Een lastige spagaat dus voor de gemiddelde IT Recuiter.
Het was een bijzonder inspirerende dag die perfect is georganiseerd door Ernie Feiteira en Mark Israel. Tijd voor een knallende afsluiter, RIDE New York! Zo’n 150 Recruiters in een van de hippere clubs in New York (club 40/40, voor de kenners). In een woord fantastisch! Okay, geen 1000 zoals in Amsterdam, maar met een aantal als deze kan ik prima leven. Overweldigend ook, als je daar om 11PM buiten staat, je de stad en RIDE op je in laat werken, en het gegeven dat je daar dan staat met je “eigen dingetje”. Zeer indrukwekkend. Het smaakt hoe dan ook naar meer. De eerste x mocht er zijn.
En het Recruitment jongensboek is nog niet afgelopen! Vandaag om 10.00 hebben een office tour bij LinkedIn in het nieuwe kantoor (Empire State Building). Dit mogelijk gemaakt door John Metselaar. Om 12.00 uur lunchen we Brian Stothers. De Recruiter werkt voor Backbase USA, gemanaged door Eveliese Luiting. De dag sluiten we af met een meeting bij Stack Overflow. Kortom nog een drukke dag voor de boeg. ’t Komt dan wel goed uit dat deze stad nooit slaapt. Vanavond maar eens goed gaan genieten in het meatpacking district. Wat een top Recruitment trip!
.
Marc Drees
says:ZAO? Really??
Zao can automatically engage your employees, make great use of social media and attract high-quality candidates.
Really??
John Metselaar
says:@Rob, we moeten maar ns een toer naar Silicon Valley opzetten..
Rob van Elburg
says:Count me in!
Mark Finn
says:Great to present at Recruit Camp. Get your free 45 day trial now @ http://www.talentbox.me !
Sandor
says:@rob elburg: waar kan ik kaartjes kopen voor volgend jaar?
Rob van Elburg
says:Dutch free entrance