StepStone heeft de samenwerking met BranchOut beëindigd. Ruim een jaar na de lancering, waarbij StepStone Nederland het eerste pilot land van de StepStone groep was en er vervolgens in juni 2012 naar alle andere StepStone landen werd uitgerold (met uitzondering van Duitsland), is StepStone tot de conclusie gekomen dat de samenwerking onvoldoende rendement realiseerde in termen van candidate delivery.
Blijkbaar had StepStone dus de verwachting dat de samenwerking met BranchOut tot een hoger aantal sollicitaties zou leiden. Een opvallende ambitie gezien de nogal grote inspanning die van StepStone bezoekers werd gevraagd om hun ‘relevante’ BranchOut vrienden bij een vacature te zien. Daarmee had StepStone voor zichzelf een forse drempel opgeworpen om haar ambitie waar te kunnen maken. Daarnaast waren de vacatures van StepStone zichtbaar binnen BranchOut, maar ook dat heeft blijkbaar niet tot voldoende converterende traffic geleid.
En dan is er natuurlijk nog BranchOut zelf, het LinkedIn kloontje op Facebook waar ondertussen al maandenlang nauwelijk enig teken van leven meer is ontvangen. BranchOut heeft zich weliswaar korte tijd mogen verheugen in een grote populariteit in de media, maar gebruikers hebben zich daar weinig aan gelegen laten liggen. Zij kwamen, zagen dat BranchOut niets te bieden had en zijn vervolgens vertrokken om nooit meer terug te keren. Wat niet zo handig is als je als StepStone bezoeker denkt dat je via BranchOut een inside track bij een bedrijf kan bemachtigen waar die ene interessante vacature open staat. BranchOut kan feitelijk dood worden verklaard nu ook LinkedIn heeft besloten het kloontje niet langer als risico te noemen.
Ondertussen is ook de samenwerking tussen BranchOut en Totaljobs (onderdeel van de Totaljobs groep) tot een einde gekomen. In hoeverre de samenwerking tussen CareerBuilder en BranchOut (sinds oktober 2011) nog altijd bestaat is niet bekend, maar lijkt tegen de achtergrond van bovenstaande ontwikkelingen niet erg waarschijnlijk.
BranchOut is nog nauwelijks zichtbaar op social media. De site heeft haar blog verwijderd, het Twitter account van BranchOut vertoont slechts af en toe tekenen van leven en het Twitter account van oprichter Rick Marini heeft al maanden geen enkele tweet met een vermelding naar BranchOut laten zien. Waarmee BranchOut ondertusssen is gereduceerd tot een bijna perfect voorbeeld hoe marketing en PR het gebrek aan inhoud een tijdje kan maskeren tot het kleine stemmetje van het ontbreken van enige meerwaarde uiteindelijk gehoord wordt. Het duurt even, maar het lot is onafwendbaar. Oftewel, how can you branch out if you have no roots?