En ik maar denken dat Twitter in Nederland nog altijd als een dolle groeit. Misschien is dat het geval, maar dat blijkt in ieder geval niet uit het aantal social media berichtjes waarin het woord “Twitter” wordt genoemd. Daaruit lijkt eerder sprake van een stagnatie van de groei van Twitter sinds 2012 en zelfs een lichte daling:
Aantal social media berichtjes per dag (12-maands gemiddelde) met vermelding van de term Facebook, Twitter, Linkedin en Hyves, januari 2010 – mei 2013. Bron Coosto
Overigens krijg je een veel beter beeld van de ontwikkeling van de vier afgebeelde sociale netwerken als je het aantal berichtjes per dag aan het begin van de curve als vertrekpunt neem (100%) en vervolgens de verandering ten opzichte van dat beginpunt berekent. Dan krijg je naemlijk dit te zien:
Procentuele verandering van het volume aan social media berichtjes ten opzichte van 2010 (= 100%), januari 2010 – mei 2013. Bron: Coosto
Dan blijkt ineens dat Facebook in de afgelopen jaren verreweg de grootste stijger is van de vier netwerken. En dat ondertussen voor alle netwerken de groei er helemaal uit lijkt te zijn. Met als outlier natuurlijk Hyves, want daar is slechts sprake van een formidabele krimp; als een gevolg van de daling zit dit netwerk nu onder het volume van het begin van de getoond periode.
Als je het zo bekijkt is Marc de Vries een beetje van de regen (Hyves) in de drup (Twitter) terecht gekomen. Nou maar hopen dat Twitter weer de weg omhoog weet te vinden. Go, go, go.
Macadelic
says:Heb je de werkloosheidscijfers grafiek al eens over de grafiek van sociale media activiteit gelegd? 🙂