Jeugd op zoek, het marketing programma van Ranstad Nederland baas Chris Heutink, lijkt het einddoel niet te gaan halen. Het programma dat in 5 weken tijd 10.000 werkloze jongeren aan een baan moet helpen, staat na 4 weken op 6.662 jongeren.
Hetgeen betekent dat in de laatste week maar liefst 3.338 jongeren aan een baan moeten worden geholpen. En dat is dus meer dan twee keer het gemiddelde per week over de afgelopen 4 weken. Ondanks de recent gestartte radioreclames en abriposters zijn er in elke volgende week van de actie minder jongeren aan een (tijdelijke) baan geholpen. Tenzij Randstad alsnog een marketingtruc uit de hoge hoed tovert gaat het aantal van 10.000 banen dus niet gehaald worden.
Randstad lijkt ondertussen al niet meer in de haalbaarheid van die 10.000 banen te geloven:
Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt Randstad: “Op 3 oktober zijn we exact vijf weken verder na de start van het programma op 28 augustus in Rotterdam. Het programma en werkzoekende jongeren hebben letterlijk en figuurlijk op veel plekken in Nederland een gezicht gekregen. Op 3 oktober maken we samen met Mirjam Sterk op onze vestiging in Den Haag het eindresultaat bekend. We zijn blij met iedere jongere die we aan werk hebben geholpen en we gaan nog steeds voor 10.000 jongeren.
De reden waarom die 10.000 waarschijnlijk niet wordt gehaald? Ten Hoonte:
De beschikbaarheid van vacatures is cruciaal en dat is de uitdaging in deze markt.
No shit Sherlock!
Randstad gaat daarom langer door:
Wij blijven er vol voor gaan om onze ambitie waar te maken. Het is goed om te zien dat de animo voor het programma onder bedrijven nog steeds groot is. De Jeugd op Zoek bus rijdt daarom in ieder geval door tot en met 11 oktober.
Maar gaat die extra week dan wel het aantal van 10.000 banen opleveren? Ook dat lijkt niet erg waarschijnlijk.
Waarmee deze met veel poeha gestartte actie als een nachtkaars uit dreigt te gaan. Nog even los van de vraag hoelang de nu werkzame jongeren aan het werk zullen blijven. Ik ben benieuwd of we hier ooit nog wat over zullen gaan horen.
Robert
says:De 10.000 banen voor jongeren is niet meer dan een combinatie van symboolpolitiek en marketing. Iedereen die zich een beetje professioneel bezighoudt met de arbeidsmarkt weet dat er gewoon te weinig vacatures zijn. Men mag (of moet) zich afvragen of deze jongeren ook niet zonder deze inspanning ( lees: geld) een baan gevonden zouden hebben.
Het ware beter geweest om dit geld te steken in het begeleiden van (nieuwe) studenten, zodat zij een goede keuze kunnen maken bij het vinden van een leuke studie, met arbeidsmarktperspectief.
Corne
says:Bijna 7000 jongeren een baan! Knappe prestatie van Randstad.