Een erg enthousiaste aftrap van professor Costas Markides van de London Business School. Een bijzonder getalenteerd spreker, ik heb zelfs een aantal keer hardop gelachen, niet iets wat ik normaal gesproken doe in de ochtend. Alhoewel hij een flink aantal open deuren nog wat verder open zet in zijn hilarische betoog, geeft zijn verhaal helder weer waar we heen gaan, en hoe we daar op voorbereid kunnen zijn.
Voor organisaties geldt volgens Markides met name dat zij rekening moeten houden met een totaal nieuwe generatie, een generatie voor alles snel gaat. Ik geloof dat hij zelfs zei dat de generatie anno nu een concentratieboog heeft van ongeveer 30 seconden, maar hier was ik even afgeleid. We leven in een Instant wereld, met instant feedback, instant messaging, en instant informatie. En dat leidt er eigenlijk automatisch toe dat werknemers veranderen. Ze hebben minder aandacht, zijn beter geïnformeerd, minder loyaal, meer verbonden, minder geduldig en een stuk veeleisender.
Organisaties zullen hierdoor steeds meer merken dat deze nieuwe wereld minder controle toestaat. Volgens professor Markides is het dan ook hoog tijd om het woord controle maar helemaal uit het woordenboek te schrappen. Zijn je werknemers aan het werk of zitten ze op Facebook? Laat het los.
Het sleutelwoord hier: Sterke gedeelde waarden. Zorg dat iedere werknemer de kernwaarden van je bedrijf in zijn hart meedraagt. Markides vergelijkt dit met het opvoeden van kinderen; heb je de waarden die je ze wilt meebrengen op de muur van hun slaapkamer geschilderd? Vast niet. Je vertouwt erop dat ze geloven in hetgeen je ze hebt willen meegeven.
De tweede uitdaging die werken in deze nieuwe wereld met zich meebrengt is de manier hoe we werken. Teams werken steeds vaker decentraal, virtueel en meer als co-creators dan als werknemers.
De implicaties van deze ontwikkeling zijn best eng:
- Hoe zorg je dat je werknemer gefocust en gemotiveerd blijft?
- Hoe vermijd je dat je hele organisatie verandert in een complete chaos?
- Hoe zorg je dat er innovatie blijft plaatsvinden?
Een prachtig voorbeeld hiervan het verhaal Steve Jobs, die er op stond dat er in het enorme gebouw van Pixar nog maar een toilet gebruikt mocht worden. Ja, het kostte vanaf dat moment ongeveer 20 minuten om even naar het toilet te gaan, maar het toilet bleek uit te groeien tot de plek waar collega’s elkaar ontmoeten en ideeën uitwisselden. Vanaf dat moment werd Pixar innovatiever & gemotiveerder dan ooit.
De boodschap: zorg er als organisatie voor dat je een platform vindt waar je mederwerkers elkaar spontaan, vaak en het liefst ook fysiek kunnen tegenkomen. Dit geldt ook online.
De derde uitdaging is het vermijden van chaos. Markides geeft aan dat er hiervoor sprake moet zijn van een sterke missie. Ook hiervoor is weer emotionele commitment nodig.
Klinkt lastig, maar Markides heeft dit gelukkig voor ons uiteen gezet in een simpel schema:
I know
|
I Understand
|
Yes, I think I can
|
I will!
Zorg ervoor dat werknemers trots zijn, zorg dat ze gelukkig zijn en dat ze zelf heel goed weten waarom ze werken waar ze werken.
Dit zal er vervolgens ook voor zorgen dat je medewerkers een goede ambassadeur zijn voor je organisatie. Immers, iedere negatieve klantervaring kan een ramp zijn voor je PR, maar ook een feest! Helaas is de WIFI niet bestand tegen de connected generatie in deze zaal, maar bekijk zeker even het filmpje “United breaks gitars”. Want inderdaad, maak je als organisatie een fout: tegenwoordig zingen we er een liedje over en plaatsen het op Youtube.
De enige manier om hier mee om te gaan is ervoor te zorgen dat het goed klantcontact is ingebakken binnen je organisatiestructuur.
De vierde uitdaging ligt volgens Markides is dat Technologie ook de interne processen binnen een organisatie veranderen. Maar over technologieën de rest van de dag meer, ik ben tenslotte op HR Tech.
Weer een grappig filmpje van Markides om ervoor te zorgen dat de minder flexibele geesten onder ons hoop houden: niet alles verandert!
Dit gastblog is geschreven door Britt van Capelleveen, adviseur e-Recrutiment bij Tempo-Team
Britt van Capelleveen
says:Dank je wel Marc!
Derk Rijntjes
says:Hi Britt,
Leuk geschreven. Was er graag bij geweest. Allemaal zeer herkenbaar in de samenwerking met “generation y”.
Ben zeer benieuwd naar het laatste filmpje van Markides. Kan deze helaas niet openen.
Marc Drees
says:De link doet het nu
Reza
says:“Volgens professor Markides is het dan ook hoog tijd om het woord controle maar helemaal uit het woordenboek te schrappen.”…. dus ook geen vacatures “Controller” meer? 😉