In februari 2012 heeft LinkedIn Rapportive overgenomen. Rapportive was op dat moment een social cross-reference tool binnen Gmail die als een extensie aan de Chrome browser kon worden toegevoegd. Maar sinds de overname door LinkedIn is die extensie niet meer vernieuwd en nu weten we waarom. Althans, volgens Rapportive oprichter ( en tegenwoordig LinkedIn medewerker (met als titel: Rapportista…)) Rahul Vohra:
Last year, LinkedIn acquired Rapportive, an email company that I co-founded. Since then, we have been furiously working together to build a groundbreaking mobile product: LinkedIn Intro.
Met andere woorden, volgens Vohra is ruim anderhalf jaar gewerkt aan LinkedIn Intro. Dat moet dan wel een heel bijzonder product zijn. Toch?
Nou, het kan aan mij liggen, maar ik ben bepaald niet onder de indruk van wat LinkedIn Intro te bieden heeft. Het is feitelijk een add-on op de standaard Apple mail applicatie op de iPhone (inderdaad, alleen de iPhone). En volgens Vohra levert LinkedIn Intro mij het volgende op:
With Intro, you can craft the perfect response.
Intro gives you everything you need to put faces to names, establish rapport, write the most effective emails — and ultimately — be brilliant with people, and better at at what you do.
Toe maar, is LinkedIn Intro een stukje bovenmenselijke intelligentie, gekoppeld aan een automatische triple A copywriter? Nee, LinkedIn Intro is dit:
Het linkerplaatje is een mail zonder LinkedIn Intro, het rechterplaatje een mail met LinkedIn Intro. Het verschil? De afzender is verrijkt met zijn LinkedIn profiel. Wacht even… dat klinkt als Plaxo en Xobni. Toch? En hoe gaat dit ervoor zorgen dat mijn emails perfecte antwoorden gaan bevatten?
Maar wacht, er is meer! Als ik namelijk dom genoeg ben om op dat LinkedIn profiel te tappen krijg ik dit te zien:
Inderdaad, de LinkedIn profiel details. Waardoor de e-mail ver, ver, ver, below the iPhone fold is verdwenen. En hoe gaat dit de kwaliteit van mijn e-mails verbeteren? Iemand suggesties?
Waar Rapportive nog verschillende social media bij een contact liet zien, lijkt het er ernstig op dat LinkedIn Intro uitsluitend de eigen site wil tonen. Want LinkedIn lijkt namelijk steeds vaker te denken dat de wereld = LinkedIn. LinkedIn is namelijk een verkoper van hamers geworden. En dus lijkt alles (en iedereen) op een spijker.
Anderhalf jaar is er blijkbaar furieus samengewerkt om een bepaald niet indrukwekkende kopie van Plaxo/Xobni te maken die uitsluitend werkt op een iPhone. Ik begin steeds minder van LinkedIn te snappen. Het zoveel mogelijk LinkedIn profielen in het gezicht van mobiele gebruikers duwen is geen stap vooruit. Tenzij Jeff Weiner (CEO LinkedIn) elke keer dat iemand een email opent en er een LinkedIn profiel wordt getoond dit kan tellen als een view, en daarmee voor de financieel analisten een stijgend engagement bij elkaar kan fantaseren. Want in dat geval is LinkedIn Intro natuurlijk wel een groundbreaking mobile product. Alleen niet voor gebruikers.
Marc Drees
says:En een duidelijke reactie van LinkedIn zelf:
https://blog.linkedin.com/2013/10/26/the-facts-about-linkedin-intro/
Wie het weet mag het zeggen.
Marc Drees
says:En een nogal technische discussie over de voetangels en klemmen bij het versturen van het wachtwoord door LinkedIn bij de installatie van LinkedIn Intro: https://news.ycombinator.com/item?id=6600597
Marc Drees
says:Volgens TechCrunch kan het ook nog buitengewoon eng zijn, dat LinkedIn Intro:
https://techcrunch.com/2013/10/24/do-not-want/