Vandaag ontving ik via een anonieme bron een interne communicatie van Rob Zandbergen (CEO USG People) over de zoveelste reorganisatie die de werkmaatschappijen van dit uitzendconcern te wachten staat. Waarbij er wederom banen gaan verdwijnen, hoewel er volgens Zandbergen uitsluitend bij ondersteunende afdelingen en op de corporate afdelingen van USG People gesneden gaat worden en dus niet binnen het vestigingenapparaat.
De essentie van zijn boodschap draait echter om de reductie van het aantal merken:
De volgende stap die we nu nemen is het verder terugbrengen van ons merkportfolio naar vier internationale onderscheidende merken: Start People, Unique, Secretary Plus en USG Professionals. De andere merken worden bij een van deze werkmaatschappijen ondergebracht. Technicum, Creyf’s, Express Medical en Receptel worden onderdeel van Unique; ASA, Vakcollege, Call-IT, USG Restart worden ondergebracht bij Start People. Secretary Plus en USG Professionals gaan ongewijzigd verder.
Om vervolgens de blijkbaar grote gevoeligheid van deze boodschap uitputtend aan de orde te stellen.
Ik begrijp dat deze boodschap door sommigen als een koude douche kan worden ervaren. Al onze bedrijven hebben namelijk een prachtig verleden. Zo vierde ASA Student afgelopen maand haar 45-jarige bestaan in de schouwburg Almere. Ik was daar bij. Een prestatie van formaat. Al onze werkmaatschappijen zijn stuk voor stuk trotse en succesvolle ondernemingen, ieder met een eigen cultuur. In de gesprekken die ik de afgelopen tijd heb gehad over deze verandering klonk best hier en daar teleurstelling door. Waarom kunnen deze werkmaatschappijen niet ongewijzigd en zelfstandig verder gaan, zullen velen van jullie denken, zoals we altijd gedaan hebben?
Die vraag kun je op twee manieren beantwoorden. Het simpele antwoord: omdat we geen keuze hebben. We kunnen niet blijven teren op in het verleden behaalde successen. Dan zakken we verder af naar middenmotors die de komende jaren links en rechts worden ingehaald. Het is fijn en iets om zeer trots op te zijn om een mooi verleden te hebben; het is echter nog fijner om een mooie toekomst te hebben!
Het antwoord dat ik liever geef is dan ook: we doen dit omdat we ons zo kunnen verzekeren van een gezonde toekomst. Dat is geen holle frase. Met het terugbrengen van het aantal merken vergroten we de commerciële slagvaardigheid en versimpelen we de complexiteit van onze organisatie. Alle kennis en kunde die binnen USG People aanwezig is, wordt gebundeld in vier ondernemingen van formaat met elk een eigen heldere onderscheidende positie in de markt. Ga maar na: Start People is met haar efficiënte organisatie dé speler voor klanten die grote aantallen uitzendkrachten nodig hebben; Unique richt zich als brede HR-dienstverlener op ondernemers; Secretary Plus richt zich als premium label op management assistenten en zal zich sterk online inrichten; en USG Professionals onderscheidt zich met experts en solutions als strategisch partner van bedrijven en organisaties.
Ik begrijp dat deze aankondiging vragen oproept. De komende tijd zullen we zoveel mogelijk vragen beantwoorden. Eén punt wil ik nu al aan de orde stellen: we doen dit niet om op kosten te besparen. We zullen juist investeren in de nieuwe organisaties, in nieuwe vormen van dienstverlening en in het nog sterker maken van de merken. Dat kunnen we beter als we de krachten en budgetten bundelen. Deze nieuwe stap wordt juist gemaakt om in plaats van een defensieve weer een offensieve positie te kunnen innemen. We gaan weer aanvallen. De nieuwe organisatie is daarbij cruciaal.
Er zullen banen verdwijnen. Niet bij vestigingen, wel bij ondersteunende afdelingen en op de corporate afdelingen van USG People. We gaan met zeer grote zorgvuldigheid te werk. We nemen ruim de tijd om onze organisatie aan te passen………….
Rob Zandbergen
CEO
USG People gaat offensief worden. Goed om te weten.
Karin
says:Je kan ook besluiten om de tent te verkopen of anders gezegd drastisch de zaken te veranderen. Het gaat al jaren slecht met USG. Zoals de zaken nu ervoor staan is het een sterfhuis constructie. Patiënt verkeerd min of meer in terminale fase, maar niemand durft de stekker uit te trekken. Elk jaar hanteert men de kaasschaaf methode.
Dagelijks zetten honderden werknemers zich in om van USG een succes te maken. Dezelfde mensen betalen wederom een hoge prijs voor het gelach en mark my words Zandbergen zal de dans wederom ontspringen.
Tijd dat deze incompetente bestuurder zijn biezen pakt en voor de verandering wordt deze vacature niet uitbesteed aan Egon Zehnder.
Marc Drees
says:Het lijkt me nogal boud om USG People te vergelijken met een sterfhuisconstructie. USG People is zeker een underperformer te noemen en de sanering van het aantal labels had jaren geleden moeten gebeuren. Men repareert het dak tijdens de regen en dat doet altijd veel meer pijn. Maar als ze het dak weten te repareren kan er nog altijd een gezond, zij het aanzienlijk kleiner, bedrijf resteren. De vraag is dan echter of een dergelijk bedrijf zelfstandig bestaansrecht zal blijven hebben of dat het een gevalletje tafellaken – servet zal blijken te zijn. Oftewel, een snoepje voor een van de grote drie.
Reza
says:Als Marc Drees een uitspraak te ‘boud’ vindt dan is dat een compliment 😉
USG moet tafelzilver oppoetsen en zich in de etalage zetten, en als Zandbergen dit zelf nog wil meemaken en (be)geleiden dan moet dat (ver)snel(d) gaan gebeuren ook, anders is de kans groot idd dat Egon Zehnder een tussenpaus moet gaan zoeken 🙂 2014 zal wel een consolidatiejaar kunnen worden in veel sectoren waar kleintjes opgepeuzeld gaan worden, ook in de flex sector.
Miranda
says:Beste Karin,
Je komt over als een gefrustreerde ex-werkneemster. Reorganisaties zijn heel vervelend, maar als je taalkundig net zo presteert als op je werk, dan snap ik het wel.
“Patient verkeerd”?
Med friendelijke groed,
Miranda
Hans
says:Er wordt gemeld:
over de zoveelste reorganisatie die de werkmaatschappijen van dit uitzendconcern te wachten staat
Was het niet duidelijker geweest als men had vermeld dat het een onderdeel is van de eerder aangekondigde grotere reorganisatie die al was aangekondigd met als waarde 38 miljoen?
Hans
says:Goedemorgen,
Zoals vanmorgen is gebleken is het geen nieuwe reorganisatie maar een onderdeel van de eerder aangekondigede reorganisatie.
Dus helaas klopt de tendens van dit stukje niet.
Ik lees liever een bericht waar een taalfout in staat als een bericht wat niet klopt.
Hans
says:en dat er een foutje in staat is duidelijk
Marc Drees
says:Welke tendens? Hoe kom je erbij dat het als een nieuwe reorganisatie wordt gemeld?
Annemarie Stel
says:Je bent wel consequent: “Ik lees liever een bericht waar een taalfout in staat als een bericht wat niet klopt” – Ik lees liever een bericht waar een taalfout in staat, dan een bericht dat niet klopt. 😉
Reza
says:Wanneer krijgen de BIG 4 uitzenders door dat hun bestaande business model aan het infuus ligt en dat een eindeloze reeks reorganisaties enkel het leed van dit patiënt verlengt?
“Er zullen banen verdwijnen. Niet bij vestigingen…” En mogen we dan concluderen dat het aantal vestigingen nu wordt vastgeklonken en geen vestiging meer zal verdwijnen??? (bij mij om de hoek in Amstelveen is een dubbelvestiging Unique, ASA verdwenen afgelopen jaar).
Annemarie Stel
says:Staat er echt ‘middenmotor’? Dan ben je pas een middenmoter.
Marc Drees
says:Geen letter aan veranderd natuurlijk. Dus ja: middenmotor.