Rembember Identified? In het najaar van 2011 begonnen als een soort LinkedIn kloontje op Facebook om in mei van dit jaar te pivotten naar een search engine op Facebook (SYMAN) waarmee sinds gisteren, met de lancering van Identified Recruit, de aanval op LinkedIn is ingezet. De timing van de lancering kan geen toeval zijn, vandaag presenteert LinkedIn namelijk haar cijfers over het 3e kwartaal…
Today, the company announced it had created the largest database of job candidates, with one billion professional profiles and an algorithm that applies big data and predictive analytics to match recruiters with relevant, qualified candidates.
One billion is a lot of profiles. LinkedIn, currently the largest professional network, has just over 225 million members, making Identified five times larger […]. So how did the startup get to a billion? Contrary to LinkedIn, Identified is not limited by a user base, where people need to sign-up to make an account and create a profile. Instead, Identified takes public data from nearly any social media site — Facebook, Twitter, GitHub and LinkedIn, among others — and organizes it into a searchable interface.
Bam! En daarmee is Identified een people aggregator geworden. En per direct ook de best gefinancierde people aggregator, met $22,5 miljoen in funding. Interessant…
In tegenstelling tot people aggregators neemt Identified Recruit echter geen genoegen met de rol van een gespecialiseerde search engine. Ze wil ook nog eens de communicatie tussen recruiter en ‘kandidaat’ beheersen:
[…] Identified’s aim is to make both recruiters and candidates feel comfortable, which is why a recruiter is able to see only a person’s professional background, not his or her name. If a recruiter is interested in someone, Identified sends the potential candidate a message through a publicly available email address or a social network, like Twitter’s direct message feature.
Dat is wel heel bijzonder. Vooral omdat in dit geval het bericht van Identified naar de kandidaat dus als niets anders dan spam kan worden gekwalificeerd. Identified Recruit heeft alle trekjes van de partijen die ongevraagd een lijst met cv’s rondmailen om na gebleken interesse van een werkgever pas contact met de volstrekt onwetende ‘kandidaat’ te zoeken. Ik vraag me af hoe dit door de candidates ontvangen gaat worden.
Het feit dat Identified haar database the largest database of job candidates noemt is in dit verband ook omineus. Die meer dan 1 miljard personen die onvermoed in de database van Identified zitten zullen zichzelf in overgrote meerderheid namelijk geen job candidate zien. Identified ziet ze echter als ‘warm vlees’ en noemt ze daarom job candidates. Waarmee het gebrek aan fatsoen van Identified meteen glashelder is geworden.
O ja, als de naam (Identified Recruit) al geen duidelijke indicatie is dat Identified het primair op LinkedIn heeft gemunt, dan maakt deze grafiek in haart brochure dat wel duidelijk:
Identified heeft duidelijk geen last van enig onderscheidingsvermogen. In dat opzicht doet het bedrijf sterk denken aan BranchOut, die in het voorjaar van 2012 zichzelf ook als een soort LinkedIn killer positioneerde. LinkedIn reageerde daarop door BranchOut zelfs enige tijd op te nemen als een risk in haar financiele kwartaalrapportages. Ondertussen is BranchOut dood en begraven en wordt het bedrijf ook niet meer gemeld in LinkedIn’s rapportages. Gaat Identified hier nu wel in terecht komen?
Overigens is het bijzonder om te zien dat een people aggregator zich 1 op 1 vergelijkt met een site waar personen daadwerkelijk profielen bijhouden. Identified heeft (in ieder geval op dit moment) geen gebruikers die via Identified haar profielen bijwerken. Dus waarom vergelijkt Identified zich met LinkedIn en zet ze de aanval op het grootste professional social network in? Is het haar ambitie om via de weg van aggregatie uiteindelijk de grootste zakelijke profielensite te worden? En daarmee een Indeedje te plegen? Als dat de geheime ambitie van Identified is dan zal het bedrijf nog een bijzonder koude douche te wachten staan.
Identified Recruit trekt verder een zeer grote broek aan als het om de prijs van haar diensten gaat:
Daarmee zit Identified Recruit meteen aan de bovenkant van de range van de prijzen die people aggregators voor haar diensten vragen. En feitelijk alleen maar met Facebook data als basis…
Ik heb me opgegeven voor een demo, aangezien er geen gratis beschikbare versie van Identified Recruit is:
Hopelijk later meer.
Michel Rijnders
says:Klasse om je business model te baseren op iets dat tegen de (Amerikaanse en vele andere) wet ingaat: e-mail harvesting en spam. Dat zal vast een lang leven beschoren zijn.