123Mobile: Mobile first

0123LogoOp vrijdag 13 december 2013 wil ik net als vorig jaar graag aanwezig zijn bij het mobile-event 123Mobile. Niet alleen om het lichtpunt in de mobiele duisternis Brechtje de Leij (dagvoorzitster) weer te zien spreken, maar ook om de nieuwste mobiele ontwikkelingen te blijven volgen. En laten we wel wezen, het rijtje sprekers namens LinkedIn, KPN, USG en andere organisaties ziet er erg goed uit!

Het thema dit jaar werd vorig jaar aangekondigd door Brechtje de Leij: Mobile First. Het slaat op het ontwikkelen van online producten en content waarbij consequent rekening gehouden wordt met de verschillende schermen die we gebruiken. Per mobiel platform wordt er namelijk anders omgegaan met de content die je aanbiedt. Dit is goed te zien in onderstaande afbeelding uit de presentatie van mevrouw de Leij.

 

slide-13-638

Verder ben ik erg benieuwd naar Lena Olivier en haar verhaal over hoe LinkedIn, die in relatief korte tijd een mooie app gebouwd hebben (althans, ik ken alleen de Android-versie). Ik kan me voorstellen dat mobiel een redelijk prominent onderdeel is van hun ontwikkelingsstrategie. En eindelijk de kans om iemand van LinkedIn persoonlijk de vraag te stellen waarom we in vredesnaam met de mobile app niet een persoonlijke tekst kunnen meesturen bij het versturen van een LinkedIn-uitnodiging.

Tijdens het event zal Ton Sluiter uitleg geven over hoe GUS.nl, vacaturesite-app van USG, inspeelt op de opkomst van het gebruik van mobiele telefoons. Zelf kan ik me goed voorstellen dat werkzoekenden hun mobiele telefoon gebruiken om naar vacatures te zoeken terwijl ze bijvoorbeeld in de trein zitten. Als er een interessante tussenzit, mailen ze die door naar zichzelf, of bewaren ze hem in de app. Solliciteren via je mobiele telefoon lijkt me echter geen goed plan. Voornamelijk omdat je profiel nooit up-to-date is en het updaten ervan met je mobiel een drama is. Laat staan als de werkgever ook nog eens een motivatiebrief van je eist. Succes met typen.

Mobile Recruitment Award 2013

Net als vorig jaar wordt ook dit jaar de Mobile Recruitment Award uitgereikt. Nomineren kan nog steeds. Dus ken je een mobiele recruitmentsite die je geweldig vindt, stuur een bericht naar Jacco Valkenburg onder vermelding van de gegevens/URL van de website, als volgt:

1. via e-mail naar jaccov@recruit2.com
2. via Twitter naar @JaccoV met #123MobileAward

Ik ben benieuwd of de criteria dit jaar nog aangescherpt zijn en wie de trofee overneemt van werken bij ASR.

Kom je ook?

Er zijn nog kaarten beschikbaar via deze link. Registreer je, dan drinken we een bak koffie!

Geef een reactie

3 Comments
  • Peter
    says:

    @Laurens Gezien de snelle opmars van mobiel in werving & selectie (reeds 38% van de werkzoekenden zoekt via mobiel!), staat het niet meer los van mobiele technologie. Nog even en er zijn meer werkzoekenden actief op het mobile web dan op desktop. Het thema van 123mobile is niet voor niets: Mobile First. 

    Misschien mag ik je ter aanvulling attenderen op: 

    (1) een onderzoek van The Ladders, waaruit blijkt dat zo’n zorgvuldig door de werkzoekende geformuleerd CV met relevante competenties gedurende slechts 6 (zes!) seconden wordt bekeken:
    https://cdn.theladders.net/static/images/basicSite/pdfs/TheLadders-EyeTracking-StudyC2.pdf
    en

    (2) het gegeven dat (te) weinig recruiters de sollicitant / kandidaat fatsoenlijk informeren over de ontvangst van de sollicitatie, de voortgang en redenen van afwijzing, zoals geformuleerd in de NVP Sollicitatiekode: 
    https://www.nvp-plaza.nl/documents/doc/sollicitatiecode/nvp-sollicitatiecode.pdf

    De ‘vluchtigheid’ van vandaag, en mobile is daar wat mij betreft een onderdeel van, heeft consequenties voor de werkwijze van werkgevers en werkzoekenden. Men snelt koppen in de (mobiele) krant in plaats van s’morgens door de papieren nieuwsberichten te gaan, men ‘Liket’ in plaats van persoonlijk te complimenteren, men stuurt in een oogwenk de hele vriendenkring een Zalig Kerstmiskaart. En men meent het nog ook. Net zoals die sollicitant die fluks op “Apply” klikt, of vanaf z’n smartphone z’n CV in Word/PDF aan de zoekende recruiter zendt.

    Eye opener
    Als een organisatie/recruiter Tijd en Zorgvuldige Aandacht besteedt aan een vacature en het sollicitatieproces, dan heb je gelijk. In die gevallen kan een sollicitant zijn/haar belangstelling via mobiel kenbaar maken, gevolgd door een nadere gedetailleerde motivering (via desktop). 

    Kortom: solliciteren via je mobiele telefoon is niet te stoppen, maar misschien… is het tijd voor een mobiele of smartphone-etiquette?

    Videootje ter illustratie
    >> https://www.youtube.com/watch?v=OINa46HeWg8#t=65

  • Laurens Tienkamp
    says:

    Voor het laten blijken van je interesse lijkt me een mobiel apparaat uitermate geschikt.
    Bij een sollicitatie licht je bij de werkzaamheden die competenties toe die relevant zijn voor de functie. Daar wil je voor gaan zitten, de gehele bladspiegel voor kunnen zien en makkelijk kunnen typen.
    Prima als werkgevers efficiënt en systematisch willen werken. Als dit in de praktijk betekent dat werkgevers kosten willen besparen door bizarre eisen te stellen aan een cv omdat anders hun (klaarblijkelijk ontoereikende) ATS er niet mee om kan gaan, dan zie ik dit als kandidaatonvriendelijk, egocentrisch en arrogant. Maar dat staat los van mobiele technologie. Toch? 

  • Peter
    says:

    Laurens, onderzoek wijst uit dat het gemiddelde CV in minder dan 60 seconden ‘gelezen’ wordt door de recruiter/werver. De motivatiebrief moet het met nog minder seconden doen. Voeg aan die wetenschap toe dat de meeste intermediairs en organisaties uit het Midden en Grootbedrijf de CV’s meteen in hun ATS/CRM importeren, en er blijft weinig over van het ’typewerk’ vanaf de desktop waarover je schrijft. 

    Er zijn al organisaties (Burger King USA, en in Nederland o.a.Afas en Basgroup) die na een eerste blijk van belangstelling de kandidaat verzoeken om meteen een video-interview te doen. 

    Dat maakt dat solliciteren haast is verworden tot een proces van pure data-uitwisseling en dat kan prima met behulp van de smartphone of tablet. 

    De digitale tijd, de Mobiele tijd is begonnen. Hoe efficiënt is het dan om op 1 (LinkedIn) of 2 (vooruit: BeQuan) plekken je gegevens permanent up to date te houden en die data te gebruiken om via mobiel te reageren/solliciteren? 

    Als werkgevers efficiënt en systematisch mogen werken met ATS, parsing, en zo meer, dan geldt dat toch ook voor moderne mobiele werkzoekenden?