Mijn voorspellingen voor 2013: terugblik social media

blijVandaag de derde in de reeks evaluaties van mijn voorspellingen voor 2013. Eerder heb ik de eerste twee evaluaties gepubliceerd, over de economie en over de arbeidsmarkt. En beide voorspellingen bleken meer dan fatsoenlijk te zijn. Maar ik ben nog niet eens op de helft, dus het is nog veel te vroeg om te juichen.

Dit keer de evaluatie van mijn voorspellingen over de social media. In volgende afleveringen ga ik in op miin voorspellingen over mobiel Internet en big data & analytics. Wat een feest…

Het thema social media heb ik, net als ieder thema, volgens een vaste structuur beschreven:

Ieder thema wordt eerst op hoofdlijn omschreven (huidge stand en verwachte ontwikkelingen) om vervolgens in te gaan op de impact op de verschillende stakeholders binnen online recruitmentland: corporates, intermediairs (W&S bureaus, detacheerders, uitzenders), service providers (vacaturesites, professionele netwerken, corporate referral toepassingen, etc.), technology providers (ATS’en, matching engines, multiposters en veel, veel meer) en last but not least: de werkzoeker.

In deze terugblik kijk ik dus naar de kwaliteit van mijn voorspellingen ten aanzien van verwachte ontwikkelingen en de impact op de verschillende stakeholders.

Verwachte ontwikkelingen

Hier hoef je natuurlijk geen ziener voor te zijn:

Er wacht een glanzende toekomst voor social media binnen werving & selectie. Tegelijkertijd is het een onvermijdelijke toekomst. Het is geen vraag of social media binnen het wervingsproces moet worden ingezet maar op welke manieren dit het beste kan gebeuren. Waarmee werving & selectie zich op geen enkele manier onderscheidt van een groot aantal andere ‘klant’gerichte bedrijfsprocessen. Want social media gaan voor een fundamentele herorientatie van vrijwel alle bedrijfsprocessen zorgen.

En deze ontwikkeling gaat nog wel een paar jaartjes door.

Tegelijkertijd is dit geen vanzelfsprekende:

De grootste impact van social media op werving & selectie is in mijn optiek onderdeel van het big data verhaal; de people aggregators. Actieve werving van hoger opgeleide professionals zal in komende jaren verschuiven van boolean magic naar people aggregators […]

Ook deze noteer ik als correct. Ondertussen is de eerste people aggregator al opgeslokt, is het aantal people aggregators explosief gestegen en zijn er de nodige durfinvesteerders ingestapt. En als de voortekenen niet bedriegen is dit nog maar het begin. Maar dat ligt in de categorie voorspelling en dit is een terugblik. Later meer dus…

Nog eentje voor de langere termijn, hoewel de exodus van high-quality van LinkedIn is in 2013 onverminderd doorgegaan:

Daarnaast wordt LinkedIn bedreigt door niche netwerken die zich op een specifieke beroepsgroep richten. Sites als StackOverflow en GitHub zijn binnen hun onderscheiden IT-communities sterk in populariteit gegroeid. Een groei die ten koste gaat van LinkedIn. En het is niet slechts de IT-community die LinkedIn ontvlucht. Een groeiend aantal beroepsgroepen organiseert zich in specifiek op hen gericht professionele netwerken. Geen van deze netwerken hebben enige intentie om LinkedIn naar de kroon te steken, maar gezamenlijk hebben ze de potentie om LinkedIn ten val te brengen.

Hier zal ik met name in mijn voorspellingen wat dieper op ingaan. LinkedIn wordt steeds dikker en steeds minder waard. Het is alsof ik in de spiegel kijk…

Zelf word ik hier nog wel even vrolijk van:

Door treehuggers wordt het belang van social media voor employer branding gepropageerd. Ronkende onzin. Vergeet arbeidsmarktcommunicatiebureaus volledig, tenzij je geld teveel hebt en dat gewoon lekker wil verbranden door een of andere feelgood campagne te organiseren. Customer intimacy en daadwerkelijke zorg en aandacht voor je eigen medewerkers zal dat brand vanzelf op social media laten ontstaan. Zonder daar separaat 1 Euro aan te verjubelen.

Speciaal voor al mijn arbeidscommunicatievriendjes en –vriendinnetjes opgenomen. Waarbij ik er zomaar vanuit mag gaan dat collega-blogger en rechtsdraaiende treehugger Annemarie Stel een diametraal tegenovergestelde voorspelling kan doen.

Conclusie
Op het gevaar af wel zeer zelfvernoegzaam te klinken ben ik voor de derde achtereenvolgende keer zeer tevreden met het resultaat van de terugblik. Ik heb er nog slechts twee te gaan dus hoe die resultaten ook uit gaan vallen is het eindresultaat een ruime voldoende. Ik kan het angstzweet weer een jaartje opbergen.

Geef een reactie

2 Comments