Naar aanleiding van het bericht dat Jobbird niet langer een freemium vacaturesite is maar nu als pay-to-post vacaturesite door het leven gaat ontving ik een reactie van oprichter Jan-Peter Cruiming. Hij verwijst in zijn reactie naar een e-mail die naar klanten is gestuurd en stelt daarna het volgende:
Hierin wordt uitgelegd dat Atos onze servercapaciteit gaat verdubbelen! Bij de steeds stijgende bezoekersaantallen is dit nodig, zodat de bezoekers ook tijdens piektijden, snel hun vacatures en CV’s kunnen plaatsen. We verwachten dat onze klantbeoordeling hiermee dit jaar verder stijgt naar een 7,5. (nu een 7,0).
Ook wordt uitgelegd dat we willen blijven investeren in grootschalige marketing campagnes, om te zorgen voor nog meer bezoekers op de site, zodat vacatures nog sneller worden ingevuld.
Met deze investeringen verstevigen wij onze positie als marktleider. Het is voor Nederland belangrijk dat er 1 dominante site is waar vraag en aanbod elkaar kunnen vinden. De huidige markt met meer dan 1000 vacaturesites is nog steeds veel te versnipperd. Vraag en aanbod vindt elkaar niet.
Dit alles blijven we doen zonder winstoogmerk. Wel is en blijft de doelstelling om break-even te draaien. Om dit te kunnen realiseren hebben we besloten een kleine vergoeding te vragen voor het plaatsen van standaard vacatures, 99,- per vacature (waar dit bij Monsterboard en Nationalevacaturebank.nl 3x zo duur is, 299,-!!) Bovendien geldt er een aantrekkelijke staffelkorting.
Mijn verwachting is dat een groot aantal bedrijven bereid is om iets te betalen voor het plaatsen van vacatures, omdat ze er baat bij hebben en het fair vinden. Ze via ons snel en voordelig geschikte kandidaten vinden. Een aantal zal (in 1e instantie) afhaken. Naar mijn idee zal dat mn uit principe zijn. Omdat ze het jammer vinden dat ze niet meer gratis van ons kunnen profiteren. Na verloop van tijd komen ze toch wel terug, omdat ze zien dat ze voor heel weinig geld, via ons wel de juiste kandidaten kunnen vinden.
In de mail wordt nogmaals benadrukt dat wij geen winstoogmerk hebben, en dat dus alles wat er aan geld binnen komt, gebruikt wordt voor verbetering aan de site en het zorgen voor publiciteit en meer bezoekers. Dus echt voor en door leden.
Ik hou er rekening mee dat het aantal online vacatures tijdelijk gaat dalen, misschien wel tot 20.000. Op zich is dat jammer, maar anderzijds is het voor de klanten die ons trouw blijven alleen maar fijn, omdat ze dan per vacature meer sollicitanten krijgen, en hun vacatures (nog) sneller invullen. Mijn verwachting is dat na een tijdelijke daling, het aantal vacatures snel weer op het oude pijl zal zijn, en we nog meer mensen aan een baan kunnen helpen.
Cruiming bevestigd dus wat al eerder was geconstateerd, namelijk dat Jobbird voortaan een pay-to-post vacaturesite is geworden. Overigens lijkt er wel een uitzondering te worden gemaakt:
Het plaatsen van stages, bijbanen en vrijwilligerswerk blijft overigens gratis.
Wat ik bijzonder merkwaardig vind in de reactie van Cruiming is het volgende:
Omdat ze het jammer vinden dat ze niet meer gratis van ons kunnen profiteren. Na verloop van tijd komen ze toch wel terug, omdat ze zien dat ze voor heel weinig geld, via ons wel de juiste kandidaten kunnen vinden.
Volgens mij is er niet eenzijdig geprofiteerd door vacatureplaatsers maar heeft Jobbird ook geprofiteerd door hiermee een groot vacaturevolume op te bouwen. Een volume wat Jobbird nu in staat stelt (of althans, dat is de redenering van Cruiming) om geld (een kleine vergoeding) te vragen voor vacatureplaatsingen… De tweede zin is natuurlijk niets minder dan pure grootspraak.
Overigens is dit de e-mail die Jobbird aan haar klanten heeft gestuurd:
Jan Bernhart
says:Peter. Een snelle blik naar vacatures per bedrijf op jobbird maakt je neerbuigende houding naar bureau’s vrij misplaatst.
Peter
says:In vergelijking met andere website’s is dat een prima prijs. Onze roi is meer dan prima, maar misschien durven bureaus dit niet te melden. Je kan natuurlijk niet verkopen bij je klant, kandidaat gratis, onze fee 5.000,- euro. Ben het wel eens met deze w&s cowboys dat de heer Marktleider niet moet zeuren over “ik help iedereen aan een baan”. Ondernemers die geen geld willen verdienen, natuurlijk….
Mark
says:Onze ROI is ook zeer slecht wat er vanuit Jobbird komt. Met name verkapte UWV reacties. Het was leuk zolang het duurde, maar deze grappen kennen we al.
En wat dhr. Rutger ook terecht op merkt, zo marketingboodschap we zijn een cooperatie enz…. Neem dan een beslissing met je leden en sluit een referendum. Je klanten zijn niet achterlijk. Alleen daarom wil ik geen “zogenaamd lid” of “klant” zijn van deze cowboys.
Snel oogsten en zaaien. Jammer. Want het vak recruitment kun je ook veel positieve verbindingen leggen.
Peter
says:Daar heb je ze weer de jaloerse w&s bureautjes. Ze proberen soms zelf een vacaturebankje te starten, maar blijft vaak bij een soort moestuintje voor eigen gebruik. Ben het niet vaak eens met Cruiming, maar 99 euro is een prima prijs.
Marc Drees
says:Een prijs van EUR 99 kan prima zijn indien er daadwerkelijk geschikte kandidaten uit voortvloeien, direct danwel indirect. Die EUR 99 kan ook verspild zijn als er geen geschikte kandidaten uit voorkomen. Dus hoe je op voorhand kan vaststellen dat EUR 99 een prima prijs is, is mij een raadsel. Als lijstprijs is het goedkoper dan de ’traditionele’ pay-to-post vacaturesites, maar rendeert het?
Olfertjan Niemeijer
says:Beetje jammer ook dat de roi van jobbird negatief is in onze cijfers en dat er dus geen enkele reden is om ook maar een euro per vacature te betalen. Van de freemium sites heeft ooit alleen jobselectie bij ons iest opgeleverd maar die zijn ook nu geen pure freeium meer.
Vincent / Jobselectie.nl
says:@Olfertjan Volgens mij is dat toch wel pure freemium: https://www.jobselectie.nl/tarievenHet plaatsen van vacatures is gewoon gratis.
Rutger van Drongelen
says:Het is inderdaad hetzelfde trucje. Ik weet nog goed dat ik een prachtige deal had voor de NVB en dat de prijzen van het 1 op andere moment ineens 300-500% omhoog gingen. Ik heb toen bedankt -stank voor dank voor het opbouwen van de marktleider (dat was NVB toen). Kort daarna werd NVB verkocht en vulde JP zijn zakken. Nu zegt JP: “Het is anders, ik sta niet eens op de loonlijst” en: “We hebben geen winstoogmerk” en: “De concurrenten zijn veel duurder” Ja en? Het blijft hetzelfde trucje, zijn doel zal on the long run wel degelijk zijn om geld te verdienen met de site, op welke manier dan ook. Daar is trouwens niks mis mee, maar doe niet alsof dat niet de bedoeling is. “We doen het voor onze leden” Yeah right. Ga vrijwilligerswerk doen JP!
Bernie Willems
says:Het was te verwachten dat Jobbird uiteindelijk geld zou gaan vragen. Datzelfde heeft JP natuurlijk al eerder met Narionale vacaturebank gedaan. Toen was er een balans tussen de eerste pricing en de opbrengesten. Nu is dat anders. Een korte navraag vandaag onder mijn recruiters leerde dat wij met gemiddeld 60 vacatures continue op Jobbird al sinds een half jaar geen enkele relevante sollicitant via Jobbird hebben gekregen. Eenvoudige beslissing dus dat wij miv 31 januari zullen stoppen met Jobbird.