Jobbird: opkomst en …

Logo JobbirdDe site die startte met de ambitie om maar liefst 100.000 vacatures te tonen heeft die ambitie definitief laten varen door van freemium naar pay-to-post vacaturesite op te schuiven. Ik heb het natuurlijk over Jobbird, de site die door Jan-Peter Cruiming is opgericht om het ‘kunstje nog een keer te doen’. En daarmee verwees Cruiming naar het succes van Nationale Vacaturebank, de site die hij voor een astronomisch bedrag aan VNU Media wist te verkopen.

Alleen lijkt het herhalen van een kunstje een stuk ingewikkelder te zijn dan gedacht. Dat is op zich niet zo verwonderlijk. In een volwassen markt waar slechts sprake is van consolidatie en verdringing mede als gevolg van de opkomst van social media is het succesvol lanceren van een nieuwe vacaturesite bepaald geen vanzelfsprekendheid. Integendeel. En daar is Cruiming ondertussen ook achter gekomen.

En een freemium vacaturesite brengt nauwelijks inkomsten in het laatje. Dus moet je op enig moment die veel te grote ambitie wel laten varen en klanten voor het plaatsen van vacatures laten betalen. Alleen wordt op dat moment duidelijk hoe klanten over de kwaliteit van jouw dienstverlening denken. En dat kan een vervelende uitkomst zijn:

Jobbird: vacaturevolume per week en op basis van 52-weeks voortschrijdend gemiddelde, week 40 2011 – week 5 2014. Bron: Jobfeed

Jobbird: vacaturevolume per week en op basis van 52-weeks voortschrijdend gemiddelde, week 40 2011 – week 5 2014. Bron: Jobfeed

Een opvallende daling van het vacaturevolume, in een periode dat het totale vacaturevolume juist sterk groeit. Hoewel het natuurlijk nog veel te vroeg is om van een ineenstorting van het vacaturevolume van Jobbird te spreken, zijn de eerste signalen niet bepaald hoopvol.

Cruiming zegt hierover het volgende:

Ik hou er rekening mee dat het aantal online vacatures tijdelijk gaat dalen, misschien wel tot 20.000. Op zich is dat jammer, maar anderzijds is het voor de klanten die ons trouw blijven alleen maar fijn, omdat ze dan per vacature meer sollicitanten krijgen, en hun vacatures (nog) sneller invullen. Mijn verwachting is dat na een tijdelijke daling, het aantal vacatures snel weer op het oude pijl zal zijn […]

Die daling is zeer waarschijnlijk, maar het herstel naar het oorspronkelijke volume natuurlijk een stuk minder. Gelukkig is Cruiming niet in zijn eerste overspannen verwachting gestikt.

Overigens zou ik als ‘klant’ zijn afgehaakt op basis van onderstaande uitspraak van Cruiming over klanten die niet langer plaatsen omdat het niet meer gratis is:

Een aantal zal (in 1e instantie) afhaken. Naar mijn idee zal dat mn uit principe zijn. Omdat ze het jammer vinden dat ze niet meer gratis van ons kunnen profiteren. Na verloop van tijd komen ze toch wel terug, omdat ze zien dat ze voor heel weinig geld, via ons wel de juiste kandidaten kunnen vinden.

Het is wel zeer bijzonder dat de man die een gratis vacaturesite in het leven roept en nog op 15 februari 2013 roept dat 98% van de vacatures op Jobbird gratis zijn en blijven vervolgens vacaturesplaatsers als profiteurs bestempeld. Dat is in ieder geval een probate manier om je doelgroep van je te vervreemden. En over dat terugkomen zou ik me niet teveel illusies maken als ik Cruiming was.

Geef een reactie

4 Comments
  • Jos
    says:

    Tja, ik denk dat het ook wel redelijk duidelijk is op welke doelgroepen zij zich richten: lager opgeleid en werkloos. Daar kan je aan de ene kant respect voor opbrengen aangezien deze groepen de hulp goed kunnen gebruiken. Aan de andere kant zitten werkgevers en bureaus veelal niet te wachten op deze profielen. Als adverteerder ben je dus vooral veel tijd kwijt aan ’t vacatureteksten schrijven en kandidaten afwijzen.Ondanks dat dit een inkopper is: Ik verwacht een zwaar tot heel zwaar jaar voor Jobbird, waarbij de meest logische keuze zal zijn dat er of weer volledig gratis geadverteerd kan gaan worden of periodes waarin hun ‘vaste’ klanten een x aantal gratis vacatures krijgen toebedeeld.Betaalde vacaturesites hebben het lastig en het pay upfront blijkt steeds vaker pray upfront.

  • Tom
    says:

    Als we 3 sollicitaties per jaar binnenkrijgen via Jobbird dan is het veel. En we hebben meer dan 300 vacatures gepost. Via Nationale vacaturebank per vacature wel 3 of 4 sollicitanten. Dag Jobbird!