Ik kan niet wachten tot het 1 mei is en niet alleen omdat mijn boot(je) dan in het water gaat. 1 mei lanceert Vacaturebeurs zoals zij zelf zeggen een nieuw revolutionair en innovatief employmentconcept. Toen ik stiekem met Annemarie heb gedanst noemde ik al deze nieuwkomer en net als HRMatches gaan ze gebruik maken van matching principes. Sterker nog, volgens de de site staat de match zelfs centraal. Begrijpelijk dat ik niet kan wachten tot deze vogel dit ei gaat leggen begin mei.
Vacaturebeurs triggerde mij, ik had ooit zelf een plannetje gemaakt dat ik Matchmaker heb genoemd. Dit plannetje heb ik een jaar gelden geprobeerd voor te leggen aan Jan-Peter Cruiming (hoop dat ik zijn naam wel mag noemen in dit blog). Ik schreef:
Matchmaker. Niet de intermediair staat centraal met de kandidaat die wordt aangeboden op een vacature. Niet de vacature staat centraal waarop kan worden gesolliciteerd, maar de match die werkgever en kandidaat hebben staat centraal. Vanuit deze match, als deze is beklonken, wordt een eventuele intermediair gekozen. Mijn droom is om met Matchmaker de (arbeids)markt te maken en de Flexwereld volledig op zijn kop te zetten
Helaas wacht ik nog op antwoord en Vacaturebeurs gaat nu de sprong wagen.
Toch wordt mijn droom niet volledig vervuld want er wordt in mijn optiek ook nog een kans gemist. Het volgend plaatje legt uit wat Vacaturebeurs wil.
Als het werkt is dit volgens mij nog maar de helft. De vacature is van de opdrachtgever dus die stap is logisch. Maar waarom is de kandidaat van het uitzendbureau? De kandidaat kan zich zelf wel aanmelden als de opdrachtgever zijn eigen vacature kan aanmelden.
Nu snap ik het verdienmodel wel, maar in mijn optiek zou het krachtiger zijn als de uitzendorganisatie niet in de vacature kon zoeken maar slecht in de match die al is gemaakt door kandidaat en opdrachtgever. Ik zou willen dat HRMatches en Woophaa werden gecombineerd met Vacaturebeurs. Dat zal nog wel een stap te snel zijn. Dus voorlopig rest mij de keuze op Jan-Peter te wachten of de mannen van Vacaturebeurs veel succes te wensen en hopen dat er bij succes een vervolgstap komt. Ik kan in ieder geval niet wachten tot het mei wordt.
Herbert Prins
says:De schermen zijn aangepast zag ik en de site is life https://www.vacaturebeurs.nl/ zal binnenkort laten weten of het werkt
Herbert Prins
says:@dirk dat was sloridg die c ik sta gecorigeerd. In mei leggen alle vogels een ei en dan zullen we het zien. En ja het valt of staat met het feit dat er wel vacaures en kandidaten in komen. Ik ga er maar van uit dat ze dat zelf ook bedacht hebben en daar aanwerken. Zoniet blijf ik weer geduldig wachten tot ik mijn Martchmaker bij Jan-Peter mag pitchen.
Dirk Goossens
says:Wat heb je nodig voor je Matchmaker? Euro’s?
Herbert Prins
says:vacatures, CV”s, matchingsengine, euro’s of ontwikkelaars en een invester die niet afhankelijk is van de bestaande intermediars.
Herbert Prins
says:@dick wat mij triggert is de wens de narkt transparanter te maken en daardoor met de match centraler te zetten een andere benadering van de markt. Ja zoals ik al aangaf in “Annemarie ik heb stiekem met je gedanst” zitten de grote uitzendbureau’s zeker niet te wachten op transparantie. Gelukkig voor Vcaturebeurs zijn er veel kleine uitzendbureau’s die oportunischtisch te werk gaan op dit gebied. Precies zoals ik ook al zeg is het een omissie om de kandidaat via het uitzendbuerau te laten lopen (ondanks de praktische manier van het verdienmodel). Het makkelijkste gedeelte is de opdrachtgever zijn vacature/opdracht laten plaatsten, als er maar sneller makkelijker en goedkoper kandidaten worden geplaatst. Dat maakt natuurlijk wel of het bestaansrecht heeft. Tot slot het gebruik van matchingsmethodieken hoeft nog niet te betekenen dat een kandidaat, zoals jij zegt “wordt gedehumaniseerd, gereduceerd tot een setje variabelen” zie https://recruitmentmatters.nl/2013/03/01/ik-zou-willen-dat-uitzenden-mensenwerk-was/
Dirk Goossens
says:@Hecbect het spreekt voor zich dat opdrachtgevers vacatures plaatsen als er makkelijker en goedkoper kandidaten geplaatst worden. Maar die kandidaten worden natuurlijk alleen geplaatst als ze aangeboden worden. En ze worden natuurlijk pas aangeboden als opdrachtgevers vacatures plaatsen. Dit lijkt verdacht veel op een kip of ei probleem, maar dat is het absoluut niet.
Dirk Goossens
says:Herbert, wat triggert jou precies? Vacaturebeurs lijkt mij om verschillende redenen ten dode opgeschreven. Het loopt waarschijnlijk al vast in stap 1 van hun 8(!) stappenplan. En, waarom zou ik als grote uitzendorganisatie een level playing field willen? Waarom zou ik als opdrachtgever naast mijn normale kanalen ook een (digitale) beurs bezoeken? En, zoals jij ook aangeeft, waar is de kandidaat in dit geheel? Deze wordt gedehumaniseerd, gereduceerd tot een setje variabelen.